Spóźnił się pociąg? Masz prawo do odszkodowania!

W czasie wakacji częściej decydujemy się na podróż pociągiem. Warto przy tej okazji pamiętać o prawach, jakie przysługują pasażerom. Spóźniony pociąg, złe warunki podróży, nieodpowiednia obsługa ze strony drużyny konduktorskiej? To wszystko może być podstawą do odszkodowania lub skargi, jaką można złożyć do Urzędu Transportu Kolejowego. Choć instytucja istnieje od 15 lat, nie każdy z podróżnych wie o jej istnieniu. A szkoda.

Spóźnił się pociąg? Masz prawo do odszkodowania!
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 10 lipca 2019

Czy za opóźnienie pociągu należy się odszkodowanie?

Kupując bilet na przejazd pociągiem, zawieramy umowę z przewoźnikiem, który zobowiązuje się do respektowania naszych praw jako pasażera. Warto być ich świadomym. Za każdym razem, kiedy odpowiednia jakość podróży nie będzie zapewniona, każdy pasażer ma prawo złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Jak się okazuje, nie jest to jakaś karkołomna procedura – a zasady, w myśl których należy nam się odszkodowanie, są jasno określone przez prawo europejskie.

Zmienili definicję opóźnienia pociągu. By wypłacać mniej odszkodowań?Zmienili definicję opóźnienia pociągu. By wypłacać mniej odszkodowań? Martyna Kowalska

Przepisy dotyczą pociągów dalekobieżnych. Taryfa jest prosta. W przypadku opóźnień wynoszących od 60 do 120 minut należy nam się zwrot 25% ceny biletu. Jeśli spóźnienie przekroczy 120 minut, wtedy przewoźnik powinien zapłacić nam połowę tego, ile zapłaciliśmy za bilet. Warto jednak pamiętać, że odszkodowanie wypłacane jest wyłącznie wtedy, gdy jego wartość przekracza 4 euro – czyli obecnie około 17 złotych.

 

Kiedy mogę złożyć skargę na przewoźnika kolejowego?

Na niewłaściwą obsługę lub naruszenie praw pasażera lub po prostu na nieprawidłowe w naszej ocenie funkcjonowanie systemu kolejowego, można wnieść skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Jak się okazuje, wielu pasażerów korzysta z takiej możliwości. Jak podaje UTK, tylko w pierwszym półroczu 2019 roku wpłynęło łącznie 577 skarg na przewoźników. Dla porównania w tym samym okresie rok wcześniej odnotowano 612 skarg. Cały 2018 rok zamknął się liczbą 1384 nieprawidłowości raportowanych przez pasażerów.

Na co można się poskarżyć do Urzędu Transportu Kolejowego?

Jak informuje UTK - Główna tematyka zgłoszeń to niewłaściwa obsługa przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowe warunki przejazdu (w tym m.in. problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją), niesatysfakcjonujący sposób rozpatrzenia skarg i reklamacji przez przewoźników kolejowych, konstrukcja rozkładu jazdy, opóźnienia oraz odszkodowania związane z niedogodnościami podczas podróży – napisano w komunikacie urzędu.

Jak oddać bilet kolejowy?Jak oddać bilet kolejowy? Michał Górecki

Gdzie złożyć skargę na przewoźnika kolejowego?

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, każdy pasażer, który chciałby złożyć skargę lub reklamację, powinien w pierwszej kolejności skontaktować się ze swoim przewoźnikiem. Dopiero kiedy odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skorzystać z kolejnej instancji, jaką jest interwencja w UTK. Dla wygody pasażerów został w tym celu przygotowany specjalny formularz elektroniczny na stronie urzędu - FORMULARZ MOŻESZ POBRAĆ TUTAJ. Strona przewiduje możliwość przesłania załączników, takich jak skan biletu czy innych dokumentów ważnych w danej sytuacji.

Na tej samej stronie można również zadać pytanie do ekspertów UTK. Do dyspozycji podróżnych jest także korespondencja mailowa pasazer@utk.gov.pl oraz infolinia +48 22 460 40 80 czynna od poniedziałku do piątku od 8:15 do 16:15.

Wakacyjne kontrole pociągów

W okresie wakacyjnym wiele się słyszy o wzmożonych kontrolach autokarów przewożących dzieci, dokonywanych przez Inspekcję Transportu Drogowego czy policję. Tymczasem na podobnych zasadach kontrolowane są także kolejowe składy – przede wszystkim te kursujące w popularnych latem kierunkach.

Dodatkowe kontrole inspektorów UTK trwają od początku wakacji. –W ubiegłym roku ponad 310 mln pasażerów zdecydowało się na podróż koleją. W pierwszych miesiącach tego roku wynik był jeszcze lepszy. Chcemy by ten trend się utrzymał. By to osiągnąć pasażer musi mieć pewność, że bezpiecznie i komfortowo dotrze do celu. Kontrole przeprowadzane przez UTK z pewnością motywują przewoźników do ciągłego podnoszenia jakości usług – powiedział cytowany na stronie UTK prezes urzędu, Ignacy Góra.

Na checkliście inspektorów są przede wszystkim podzespoły i urządzenia odpowiedzialne za bezpieczeństwo – ale to nie wszystko. Eksperci UTK dużą wagę przykładają także do elementów, od których zależy komfort podróży i zapewnienie praw pasażera. Sprawdzana jest czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stan okien, działanie klimatyzacji, jeśli pociąg jest w nią wyposażony, oświetlenie, system informacji megafonowej oraz wizualnej, a także odpowiednie oznaczenie relacji pociągu. W przypadku kontroli w trakcie jazdy inspektorzy zwracają również uwagę na tłok w wagonach oraz punktualność przejazdu.

Czy nowa promocja w T-Mobile się opłaca?Czy nowa promocja w T-Mobile się opłaca? Rafał Stępniewski

Jeśli inspektorzy stwierdzą jakiekolwiek nieprawidłowości, prezes UTK nakazuje ich usunięcie oraz przesyła analizę – wszystko po to, by nie powtarzały się one w przyszłości. Jeśli w drodze kontroli okazałoby się, że wagon lub skład jest w fatalnym stanie, UTK może wyłączyć go z dalszej eksploatacji. Za niezastosowanie się do poleceń we wskazanym terminie, przewoźnik musi się liczyć z dotkliwymi karami, które mogą sięgnąć nawet 5 tysięcy euro za każdy dzień opóźnienia.

Jak często kontrolowane są pociągi?

Wg UTK, do końca czerwca 2019 roku przeprowadzono 186 kontroli pociągów pasażerskich. To ponad 350 sprawdzonych składów, ponieważ w trakcie jednej kontroli weryfikowanych jest kilka pociągów. Od kilku lat wskaźnik nieprawidłowości utrzymuje się na podobnym poziomie. W 2018 r. Prezes UTK wydał 93 decyzje w sprawie wyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych. W pierwszej połowie 2019 roku były to 103 takie decyzje. informuje urząd.

Nieprawidłowości najczęściej dotyczyły złego stanu technicznego drzwi czołowych i bocznych, braku właściwego nadzoru nad dokumentacją eksploatacji pojazdów, a także niesprawnego ogrzewania i klimatyzacji.

Prawa pasażera w czasie upału

Zgodnie z przepisami przewoźnik musi zapewnić podróżnym odpowiednie warunki bezpieczeństwa, higieny, wygody oraz właściwej obsługi. Ma to znaczenie szczególnie w trakcie upałów. Przewoźnik powinien zabezpieczyć odpowiednią ilość wody pitnej na pokładzie pociągu. Jest to szczególnie istotne w przypadku opóźnień lub awarii klimatyzacji.  – Brak odpowiedniego przygotowania pociągów do drogi w upalne dni może być oceniane jako stosowanie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym – powiedział prezes UTK, Ignacy Góra. Równie ważne jest szybkie i rzetelne informowanie pasażerów o przyczynach i wielkości opóźnienia a także o szacowanym czasie nieplanowanego postoju.

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze