Jak oddać bilet kolejowy?

Nieprzewidziana sytuacja, nagła zmiana planów i podróż pociągiem trzeba przełożyć albo w ogóle z niej zrezygnować. Czy w takim wypadku można oddać bilet kolejowy? Czy bilet kolejowy można oddać w okienku? Jak oddać bilet PKP kupiony przez internet? Tego dowiecie się z naszego poradnika.

Jak oddać bilet kolejowy?
  • Michał Górecki
  • /
  • 14 lutego 2019

Jeśli zastanawiasz się czy możesz oddać bilet PKP, to odpowiedź na to pytanie jest jedna. Tak, można oddać bilet kolejowy. Jednak to, jak to zrobić będzie zależało od tego, czy bilet kupiony jest w kasie czy przez internet?

Sprawdź też: 

Ratownik, czy rodzic. Kto odpowiada za bezpieczeństwo dziecka nad wodą?

Chciał oszukać ją metodą "na wnuczka". Role się odwróciły i to babcia go przechytrzyła

Jak oddać internetowy bilet kolejowy?

jeśli zastanawiasz się jak oddać bilet kolejowy, który kupiliśmy przez internet, wystarczy skorzystać z zakładki „opłacone”, która znajduje się w sekcji „moje bilety”. Trzeba wybrać przycisk „rezygnuj”.

Jeśli bilet PKP kupiłeś przez internet, ale go nie wykorzystałeś i nie była do niego wystawiona faktura, można też skorzystać ze „zwrotu”. Wtedy będzie potrącone odstępne, a pieniądze trafią od razu na twoje konto. Jeśli do biletu wydana była faktura, należy wybrać „fakturę korygującą”, wydrukować ją i podpisaną wysłać do PKP. Wtedy firma zwróci pieniądze.

W innych przypadkach, czyli w sytuacji, gdy np. nie została wydana faktura elektroniczna, to trzeba wystąpić do PKP o zwrot pieniędzy.

Biletu internetowego nie można oddać w kasie. W określonych kasach można jednak złożyć wniosek o zwrot pieniędzy.

Jak oddać bilet kupiony w kasie?

Jeśli chcemy oddać bilet kolejowy, którego nie wykorzystaliśmy, to można go oddać w okienku. W takiej sytuacji będzie jednak potrącone 10 proc. wartości. Jeśli będziemy kupować  bilet na inne połączenie przy okazji oddawania niewykorzystanego, to prowizja 10 proc. nie zostanie pobrana.

Na złożenie wniosku o zwrot pieniędzy mamy rok od chwili, gdy miał być zrealizowany przewóz. Zwrotu pieniędzy dokonuje się najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia, gdy został on przyjęty.

Sprawdź też:

Jak oddać bilet kolejowy lokalny?

Jeśli kupujemy bilet na lokalną trasę kolejową, to można oddać też taki bilet, jeśli nie został wykorzystany. Wystarczy, że uzyskamy poświadczenie niewykorzystania biletu. 

Niezależnie od wszystkiego, zwrot pieniędzy za bilet można również uzyskać składając po prostu reklamację u przewoźnika. Może się jednak zdarzyć, że zostanie w takim przypadku potrącona niewielka opłata manipulacyjna.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze