Odszkodowanie za opóźniony lot. Tego nie wiedziałeś!

Każdy sposób podróżowania obciążony jest ryzykiem. Samoloty, pociągi i autobusy mogą mieć opóźnienia. W najgorszym wypadku planowany rejs może zostać odwołany. Pokonywanie odległości samochodem równoznaczne jest ze zmęczeniem, wielogodzinnym dyskomfortem i niestety także nadmierną stratą czasu z powodu wszechobecnych korków. Kiedy otrzymasz odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot. Tego nie wiedziałeś!
  • Michał Górecki
  • /
  • 21 lutego 2019

Podróż samolotem jest bez wątpienia bardzo wygodna. Za skorzystaniem z usług linii lotniczych z pewnością przemawia szybkość. Samolotem pokonujemy tysiące kilometrów w ekspresowym tempie. Podróż z Krakowa do Trójmiasta trwa nieco ponad godzinę. Z Warszawy do Rzymu przeniesiemy się w 140 minut. Nawet doliczając do tego czas, jaki musimy poświęcić na odprawę na lotnisku, przewaga nad podróżą autem jest znaczna.

Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?

Kolejnym plusem są zabezpieczenia praw pasażerów, jakie przewidują europejskie przepisy w przypadku opóźnień lotów. Na podstawie rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, przewoźnicy mają obowiązek zrekompensowania podróżnym czasu, który muszą spędzić na lotnisku w oczekiwaniu na lot, o ile przyczyną opóźnienia nie są nadzwyczajne okoliczności.

Długość opóźnienia a wysokość odszkodowania

Gwarantowane regulacjami odszkodowania mogą sięgać nawet 600 euro. Wypłacana wysokość ustalana jest indywidualnie w zależności od liczby kilometrów do pokonania i  długości opóźnienia. O maksymalną wysokość rekompensaty mogą starać się osoby, których podróż miała być dłuższa niż 3500 km. Minimalna kwota – 250 euro, przewidziana została w przypadkach rejsów do 1500 km. Ci, który mieli do pokonania odcinek dłuższy niż 1500 km, ale krótszy niż 3500 km dostaną 400 euro. Pieniądze przyznane zostaną turystom, którzy dotarli do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż trzy godziny.

Czy przewoźnik musi informować podróżnego o jego prawach?

Co ważne, przewoźnicy nie mają obowiązku informowania podróżnych o przysługujących im prawach. Unijny ustawodawca za obowiązkowe uznał ustawienie tabliczki ze stosowną informacją przy stanowisku przewoźnika. Z oczywistych więc względów pracownicy linii nie wspominają pasażerom o możliwości ubiegania się o odszkodowanie i związanym z tym obowiązkiem zachowania wszelkich dokumentów dotyczących podroży. A właśnie ta dokumentacja jest podstawą do złożenia reklamacji i ubiegania się o rekompensatę finansową.

Sprawdź też:

Wymienione stawki odszkodowań regulowane są prawem unijnym. Oznacza to, że ubiegać się o nie mogą osoby poruszające się w unijnej przestrzeni powietrznej,  a także te, których loty odbywają się z lub do lotnisk położonych w: państwach członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii lub Islandii, o ile przewoźnik, którego dotyczy opóźnienie jest zarejestrowany w jednym z państw Unii, Norwegii, Szwajcarii lub Islandii. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!