UOKiK: 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

2,7 mln złotych kary nałożył na firmę Vget Polska Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd. To już kolejny przypadek w tym roku, w którym taki proceder został słono ukarany – informuje regulator w najnowszym komunikacie.

UOKiK: 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
  • Anna Malinowska
  • /
  • 12 lipca 2019

Telemarketerzy zapraszają na badania

Każdego dnia, tysiące Polaków w całym kraju odbierają telefony z zaproszeniem na „bezpłatne” prezentacje produktów firm zajmujących się taką formą sprzedaży bezpośredniej. Mieszkańcy niektórych miejscowości otrzymują nawet po kilka telefonów w tygodniu. Okazuje się, że w wielu przypadkach tego typu działania nie są zgodne z literą prawa,  o czym przypomniał właśnie UOKiK nakładając już kolejną w tym roku karę na firmę z branży.

Multikino i Cinema 3D pod lupą UOKiK. Rośnie monopolista?Multikino i Cinema 3D pod lupą UOKiK. Rośnie monopolista? Michał Górecki

Droga do nałożenia wysokiej kary na firmę Vget rozpoczęła się od skargi do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach (Podlaskie). Na tej podstawie, w lutym br. zostało wszczęte postępowanie, w ramach którego pracownicy UOKiK musieli wcielić się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednej z prezentacji organizowanych przez firmę.

W ten sposób udało się ustalić, że firma, drogą telefoniczną, zapraszała konsumentów na bezpłatne badania w ramach akcji „Akademia Zdrowia” lub „Zdrowa Polska”. Jednocześnie nie ujawniała handlowego charakteru swoich działań.

Wmawianie chorób, czyli sprzedaż podczas bezpłatnych badań

Spotkania odbywały się zawsze według tego samego scenariusza. Najpierw uczestnicy byli badani specjalnym urządzeniem o nazwie AM Scan. Na tej podstawie przedstawiciele firmy dokonywali interpretacji wyników diagnozując choroby. Był to jedynie wstęp do rozmowy, podczas której konsumenci namawiani byli na zakup produktów pod nazwą VitronMed oraz VitronMagnetic, które miały pomóc w powrocie do zdrowia.

UOKiK ostrzega: uwaga na serwisy pseudopożyczkowe!UOKiK ostrzega: uwaga na serwisy pseudopożyczkowe! Rafał Stępniewski

Czy sprzedawane podczas pokazów produkty mają właściwości lecznicze?

Kontrolerzy ustalili, że używane do badań urządzenie AM Scan nie jest wyrobem medycznym, służącym do miarodajnej oceny stanu zdrowia, a produkty oferowane do sprzedaży nie leczą chorób. W opinii UOKiKu klienci byli wprowadzani przez pracowników firmy w błąd. Tymczasem informacja o chorobie mogła skutecznie wpłynąć na decyzje o ich zakupie.

Jak wyjaśnia cytowany w komunikacie Prezes UOKiK, Marek Niechciał - Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc – powiedział.

Nadużycie słowa „promocja”

W tym przypadku przekaz marketingowy wzmacniany był dodatkowo słowem „promocja”. Tymczasem  jak udało się ustalić w toku postępowania - sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty Spółki, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji – poinformował UOKIK.

Termin wykonania obowiązków przez gwarantaTermin wykonania obowiązków przez gwaranta Rafał Stępniewski

Jakie kary wymierza UOKiK?

Regulator nałożył na firmę Vget Polska karę w wysokości 2.723.917 złotych. Wezwał także firmę do zaniechania nieuczciwych praktyk, co zostało wzmocnione nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności. - Ponadto przedsiębiorca musi listem poleconym poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 r. a 24 czerwca 2019 r.

W komentarzu do sprawy, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał ocenił, że - to bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne - powiedział.

Bezpłatne pokazy na cenzurowanym

To nie pierwszy przypadek decyzji UOKiK wobec firm organizujących pokazy handlowe w ostatnich miesiącach. Zaledwie dwa miesiące temu, urząd ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M Polska, które sprzedawały… aplikator pola magnetycznego. Pod koniec 2018 roki podobna decyzja zapadła wobec ACS Polska.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze