DNB Bank Polska odda pieniądze konsumentom po decyzji UOKiK

DNB Bank Polska SA w Warszawie mógł naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Zostało uprawdopodobnione, że stosuje on praktykę polegającą na podwyższeniu oprocentowania kredytów lub pożyczek hipotecznych konsumentom – poinformował w decyzji UOKiK.

Klienci w banku
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 18 stycznia 2019
  • Decyzja UOKiK dotycząca warunków promocji kredytów hipotecznych.
  • Klienci DNB Banku otrzymają zwrot pieniędzy za wyższą marżę i podwyższone opłaty za konto.
  • Sprawdź, czy i jak możesz złożyć wniosek do banku.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że DNB podwyższa marżę objętych promocją kredytów hipotecznych i opłaty za konto w pakiecie Personale. O sprawie zawiadamiał również Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu.

Zdaniem banku, kredytobiorcy nie dotrzymali warunków promocji, na podstawie której płacili mniejsze raty.

Działania DNB

Zgodnie z umową, konsumenci musieli zasilać konto określoną kwotą (np. 5 tys. zł) co miesiąc lub utrzymywać ustalone oszczędności (np. 100 tys. euro). W efekcie wiele osób przelewało pieniądze z innego konta prowadzonego przez DNB. Jednak bank uznawał jedynie przelewy z zewnętrznych źródeł i bez żadnego ostrzeżenia podwyższał marżę. Praktyka rozpoczęła się na początku 2015 r. i trwa do dziś.

– Przeanalizowaliśmy regulaminy promocji i ustaliliśmy, że nie zastrzegały one, iż przelewy muszą zostać zrobione z kont w innych bankach. Tym samym kredytobiorcy mogli spełniać warunki promocji i mogli płacić niższe raty – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

DNB podwyższył opłatę za konto Personale z 18 do 22 zł. Osoba, która je założyła, mogła liczyć na korzystniejsze warunki kredytu hipotecznego. Jeśli jednak nie zgadzała się z wyższą opłatą i chciała wypowiedzieć umowę o prowadzenie konta, narażała się również na podwyższenie oprocentowania kredytu hipotecznego.

>>>CZYTAJ TEZ: Konsument traci na rynku kredytów i pożyczek

Decyzja UOKiK

Zastrzeżenia dotyczyły negatywnych konsekwencji finansowych, które mieli ponosić konsumenci.

W trakcie postępowania DNB zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat byłym i obecnym klientom, którym podniósł marżę i opłaty za konto. Bank:

  • przywróci niższą marżę promocyjnych kredytów hipotecznych – UOKiK wymienia w decyzji nazwy kredytów i warunki, które trzeba spełnić, by z skorzystać z tego rozwiązania;
  • odda różnicę między marżą podwyższoną i promocyjną;
  • przywróci niższe opłaty za konto Personale (18 zł) i odda konsumentom różnicę wynikającą z pobrania wyższych opłat;
  • poinformuje klientów o decyzji UOKiK listownie, w systemie bankowości elektronicznej, na swojej stronie internetowej i przez ogłoszenia w prasie.

>>>CZYTAJ TEŻ: Konsumenci wygrali sprawę sądową z bankiem PKO BP

Jak odzyskać pieniądze?

Obecni klienci dostaną automatycznie zwrot, a byli klienci muszą złożyć wniosek do banku.

Warunki zwrotu:

  • W przypadku aktualnych klientów - w terminie 3 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji, zwrot nastąpi automatycznie poprzez uznanie rachunku bankowego, który klient posiada w banku.
  • W przypadku byłych klientów – w terminie 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji, bank dokona uznania rachunku tym klientom, którzy:
    • w terminie 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji, zwrócą się do banku o dokonanie zwrotu, przesyłając wniosek na adres: DNB Bank Polska S.A., ul. Postępu 15 C, 02-676 Warszawa lub adres: ok@dnb.pl;
    • we wniosku wskażą umowę, w odniesieniu do której bank stwierdził naruszenie zasad promocji oraz wskażą numer rachunku bankowego, na który bank dokona zwrotu.

Po otrzymaniu wniosku, w ciągu 14 dni bank dokona przelewu na numer rachunku wskazany przez byłego klienta – podał w decyzji UOKiK.

>>>CZYTAJ TEZ: Pakiet pomocowy „Sześciopak” dla frankowiczów przedłużony na 2019 r.

>>>CZYTAJ TEŻ: Bankowy tytuł egzekucyjny. TSUE przeciwko sądowym nakazom zapłaty w Polsce

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze