Czym jest sprzedaż bezpośrednia?

Sprzedaż bezpośrednia to oferowanie towarów i usług konsumentom, na zasadach kontaktów indywidualnych. Jest formą handlu detalicznego poza siecią sklepową. Polega na dotarciu przez sprzedawcę do potencjalnego klienta w jego miejscu zamieszkania, miejscu pracy lub w czasie specjalnie zorganizowanego spotkania.

Sprzedaż bezpośrednia
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 22 styczeń 2019

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej, firmy mogą prowadzić działalność, wykorzystując różne formy organizacyjne. Stosują model:

  • Jednopoziomowy, w którym rekrutacją i szkoleniem dystrybutorów zajmują się menedżerowie zatrudnieni i wyznaczeni przez firmę, a dystrybutorami są agenci lub przedstawiciele handlowi.
  • Wielopoziomowy (sieciowy), gdzie za rekrutację, szkolenie i motywowanie sprzedawcy odpowiada lider sieci. Jego wynagrodzenie odzwierciedlają zarówno wyniki własnej sprzedaży, jak i wartość transakcji sfinalizowanych przez sieć podlegających mu, niezależnych sprzedawców, którychrekrutowali i szkolili.

Niezależnie od obowiązującego w danej firmie systemu, przedsiębiorstwa wykorzystują jedną z podstawowych metod:

  • sprzedaż indywidualną, w której oferowane produkty są prezentowane przez sprzedawcę, np. w domu potencjalnego nabywcy, tylko jemu, na zasadzie indywidualnego kontaktu;
  • sprzedaż grupową, gdy sprzedawca organizuje pokaz i udziela wyjaśnień grupie potencjalnych nabywców, np. w domu osoby, która zaprasza na tę okoliczność znajomych.

Czym sprzedaż bezpośrednia różni się od sprzedaży wysyłkowej?

Sprzedaż przez Internet, przez telefon czy wysyłkowa są formą handlu na odległość. Umowy tego typu zawierane są inaczej niż w przypadku sprzedaży bezpośredniej - bez jednoczesnej obecności fizycznej dostawcy i konsumenta.

>>>CZYTAJ TEŻ: 8 zasad bezpiecznych zakupów przez Internet - na co zwrócić uwagę?

Czym różni się sprzedaż bezpośrednia od piramid handlowych?

Jak wyjaśnia Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej, piramidy to projekty lub przedsięwzięcia, w których uczestnik jest wynagradzany za wciągnięcie do projektu lub przedsięwzięcia innej osoby, a nie za sprzedaż towarów i usług dokonaną przez samego uczestnika. Piramidy są mechanizmami, które dzięki wpłatom wnoszonym przez świeżo zwerbowanych uczestników pozwalają bogacić się w postępie geometrycznym inicjatorom takich przedsięwzięć. W systemach prawnych wielu krajów, w tym w Polsce, formy te uznawane są za nielegalne.

Sprzedaż bezpośrednia żywności

Od nowego roku obowiązują przepisy ułatwiające sprzedaż produktów żywnościowych. Chodzi o ustawę o zmianie niektórych ustaw, wprowadzającą ułatwienia dla rolników prowadzących tzw. działalność marginalną, lokalną i ograniczoną lub sprzedaż bezpośrednią wytworzonych przez siebie wyrobów, zarówno nieprzetworzonych, jak i przetworzonych (dżemy, przetwory warzywne, wędliny z produktów pochodzących z własnego gospodarstwa).

>>>CZYTAJ TEŻ: Jak zareklamować żywność bez wychodzenia z domu?

Czy sprzedaż bezpośrednia podlega jakimś regulacjom?

Sprzedaż bezpośrednia jest regulowana przez Ustawę o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. (z późniejszymi zmianami), która jest implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z 21 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów.

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej, niezależnie od ustawodawstwa unijnego i polskiego, konsumentów, którzy dokonują zakupów u firm zrzeszonych w stowarzyszeniu, ochrania Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej.

Ważne!

Konsument, który dokona zakupu poza lokalem przedsiębiorcy, chroniony jest w taki sam sposób, jak klienci sklepów detalicznych, a w wielu przypadkach ma dodatkowe prawa. Ustawodawca gwarantuje np. możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od jej zawarcia. Obecne przepisy prawne nie przewidują obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwych towarów zakupionych w sposób tradycyjny.

>>>CZYTAJ TEŻ: Promed zaprasza na badania, które okazują się pokazem handlowym

Komentarze