14 dni na odstąpienie od zakupu w internecie? Zobacz, kiedy nie możesz skorzystać z tego prawa

Możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość (najczęściej dotyczy zakupów w internecie) daje nam 14 dni na to, by oddać towar. Ale jak się okazuje, takie prawo nie będzie obowiązywać zawsze.

14 dni na odstąpienie od zakupu w internecie? Zobacz, kiedy nie możesz skorzystać z tego prawa
  • Natalia Ryńska
  • /
  • 28 lutego 2019

Co do zasady konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Ustawodawca wyszedł z założenia, że skoro kupujący nie widział rzeczy „na żywo”, trzeba dać mu szansę poznania produktu i podjęcia decyzji. 

Klienci sklepów internetowych szybko przyzwyczaili się do tego wygodnego procederu. Nawet część sieci wprowadziła możliwość dokonania zwrotu w stosunku do rzeczy nabytych w stacjonarnych placówkach. Jest to jednak ich dobra wola, a nie obowiązek.

Sprawdź też:

Wyjątki z odstąpienia od umowy

Czym różni się zaliczka od zadatku?

Robisz zakupy spożywcze przez internet? Sprawdź towar przy kurierze

Ustawa o ochronie konsumentów

Nie można jednak zapominać o wyjątkach od ogólnej zasady. Zostały one ujęte w artykule 38 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z nim, konsument nie może odstąpić od umowy zawartej w sieci, jeśli dotyczyła:

  1. rzeczy, której cena zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy,
  2. rzeczy ulegającej szybkiemu zepsuciu lub mającej krótki termin przydatności do użycia,
  3. rzeczy dostarczonej w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
  4. rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami,
  5. napojów alkoholowych, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli,
  6. rzeczy nieprefabrykowanej, wyprodukowanej według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,
  7. nagrań dźwiękowych lub wizualnych albo programów komputerowych, dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, które zostało otwarte po dostarczeniu,
  8. dzienników, periodyków lub czasopism,
  9. treści cyfrowych, zapisanych na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

Zwrot towaru kupionego przez internet

Najczęściej problemy z odmową dokonania zwrotu dotyczą produktów wykonanych na zamówienie. Jeśli klient przesyła przedsiębiorcy szczegółową specyfikację, w której doprecyzowuje parametry, a przedsiębiorca godzi się wykonać dokładnie taki produkt, o zwrocie nie może być mowy. Zapis ten ma chronić przedsiębiorców przed ponoszeniem kosztów za wyprodukowanie przedmiotu, którym nikt poza zamawiającym nie będzie zainteresowany.

Sprawdź też:

Zwolnienia lekarskie 2019. Od stycznia już tylko e-zwolnienie

 

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze