Jazda bez biletu albo podróż w fatalnych warunkach? Reklamacja podróży

Nie masz biletu a chcesz zareklamować przejazd? Czy możliwa jest reklamacja w takim przypadku? Dowiedz się z naszego materiału.

Jazda bez biletu albo podróż w fatalnych warunkach? Reklamacja podróży
  • Natalia Ryńska
  • /
  • 23 lutego 2019

Konflikty pomiędzy firmami transportowymi a pasażerami są bardzo częste. Dochodzi do nich zarówno z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi przez przewoźnika, jak i rozbieżnego stanowiska na temat dokumentów upoważniających do przejazdu.

Bilet jako potwierdzenie przewozu

Obowiązkiem pasażera korzystającego z usług firmy zajmującej się przewozem osób jest posiadanie ważnego biletu lub innego dokumentu potwierdzającego jego prawo do obecności w pojeździe. W zamian za to przewoźnik zobowiązuje się do starannego świadczenia oferowanych usług.

Sprawdź też:

Czy do złożenia reklamacji potrzebny jest paragon?

Opóźniony lot. Czy zawsze reklamacja będzie uwzględniona?

Biletu na koncert łatwo nie zwrócisz

Jeżeli zdaniem pasażera usługodawca nie wywiązał się ze swoich obowiązków lub gdy podróżny nie zgadza się z treścią otrzymanego wezwania do zapłaty za jazdę bez biletu, przysługuje mu prawo do złożenia reklamacji. Swoje niezadowolenie może wyrazić także osoba, która podróżowała z biletem ulgowym, ale w czasie kontroli nie posiadała dokumentu uprawniającego do skorzystania ze zniżki.

Jak złożyć reklamację u przewoźnika?

Podpisany dokument dotyczący nienależytego wypełnienie umowy należy dostarczyć w formie pisemnej do przewoźnika. Jeżeli przedsiębiorca posiada punkt, w którym przyjmuje reklamację, właśnie tam należy udać się z pismem. Jeśli nie, można zostawić je w każdym miejscu firmowanym przez przewoźnika. Warto pamiętać o uzyskaniu potwierdzenia jego złożenia na dodatkowej kopii.

W przypadku reklamacji dotyczących wezwań do zapłaty, pismo powinno trafić do jednostki wskazanej w pouczeniu, znajdującym się pod wezwaniem. Niezadowolony pasażer ma na to 3 miesiące, licząc od dnia otrzymania wezwania. Przesyłając dokumenty za pośrednictwem Poczty Polskiej warto dopłacić do listu poleconego, by mieć potwierdzenie jego nadania.

Reklamacja przewozu

W reklamacji należy wskazać:

  • datę jej sporządzenia,
  • dane kontaktowe przewoźnika,
  • dane kontaktowe reklamującego,
  • przyczynę reklamacji oraz uzasadnienie,
  • kwotę odpowiadającą wysokości roszczenia reklamującego,
  • dokumenty, potwierdzające twierdzenia składającego reklamację.

Po zweryfikowaniu dokumentu i stwierdzeniu braków, przewoźnik ma obowiązek wezwać nadawcę do ich usunięcia. Jeżeli składający nie dopełni tego obowiązku w ciągu 14 dni, reklamacja nie zostanie rozpoznana.

Przepisy prawa przewozowego obligują adresata reklamacji do ustosunkowania się do niej niezwłocznie. Terminem maksymalnym jest 30 dni od dnia jej otrzymania.

Jeżeli w tym czasie przedsiębiorca nie przyjął zastrzeżeń pasażera lub uwzględnił je w części, reklamujący może złożyć odwołanie. Przewoźnik ma 14 dni na ich rozpatrzenie.

Pozostawienie jednak reklamacji bez jakiejkolwiek odpowiedzi przez czas dłuższy niż 30 dni, skutkuje uznaniem jej za przyjętą. W takim przypadku pasażer może dopominać się o  wypłatę kwoty odpowiadającej wysokości roszczenia wskazanej w reklamacji. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: reklamacje

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze