Kserowanie dowodu osobistego przez operatora telekomunikacyjnego a ochrona danych osobowych

Choć kserowanie dowodu osobistego przez operatora telekomunikacyjnego jest niezgodne z prawem, Play wciąż tego wymaga. Na własnej skórze przekonałem się o tym, że niezgoda na takie postępowanie słono kosztuje.

Kserowanie dowodu osobistego przez operatora telekomunikacyjnego a ochrona danych osobowych
  • Michał Górecki
  • /
  • 06 marzec 2019

Abonentem Play jestem – z przerwami – od początku działania tej sieci. A nawet jeszcze wcześniej bo byłem w grupie testerów, która w pierwszych tygodniach przed startem nowego operatora sprawdzała, jak działają usługi nowej firmy. Stąd mój sentyment do tej marki. Niechętnie też podchodzę do wszelkich nieprzychylnych komentarzy. Jednak to, z czym spotkałem się kilka dni temu, zmusiło mnie do zwrócenia uwagi na pewien problem.

Razem z żoną mamy kilka numerów telefonicznych w Play. Żona, na swoim prywatnym koncie, a ja jako przedsiębiorca, kilka numerów firmowych. Play zna nas od lat, wszystkie rachunki płacimy rzetelnie, nie składamy reklamacji. Po prostu staramy się być „klientem nieawanturującym się”.  Niedawno jednak zaczęliśmy robić porządek w rachunkach i zdecydowaliśmy, że telefony żony przeniosę na konto Play należące do mnie. Ot, po prostu zmiana płatnika rachunków. Gdy kilka lat temu każde z nas podpisywało umowy z Play przekazaliśmy operatorowi wszystkie potrzebne dane. Nawet przekazaliśmy swoje dowody osobiste do skserowania (to było kilka lat temu, gdy nie zwracano tak dużej uwagi na ochronę tożsamości). Jednak od momentu, gdy kilka miesięcy temu skończyłem spłacać kredyt wzięty przez nieznaną mi osobę na moje nazwisko, jestem szczególnie wyczulony w sytuacjach, gdy muszę przekazać komuś swój dowód osobisty. W sprawie zgadzał się tylko mój PESEL, nie docierała korespondencja (bo przecież była kierowana na inny adres), a nie dowiedziałbym się o tym, gdyby nie zajęcie komornicze. O podobnych sytuacjach słyszałem ale odkąd sam padłem ofiarą oszusta, stałem się bardziej wyczulony.

Czytaj też:

Program "Czyste Powietrze". Jak skorzystać z dofinansowania?

Czy listonosz może zostawić paczkę u sąsiada?

Czy można odzyskać pieniądze zapłacone fotografowi?

W związku z planem przeniesienia numerów na moje konto, wybraliśmy się z żoną do salonu Play. Gdy żona pokazała dowód osobisty i potwierdziła swoją tożsamość (tylko pokazała dowód), konsultant poprosił o mój dokument. Pokazanie dowodu mu nie wystarczyło. Chciał go zeskanować. Gdy zapytałem, w jakim celu skoro i tak ma w systemie wszystkie moje dane (także i dowód, który już kiedyś zostawiłem), powiedział, że taką ma procedurę. Niestety, na prośbę o wskazanie podstawy prawnej, która nakazuje mu skserowanie dowodu osobistego, nie był w stanie odpowiedzieć.

Ochrona danych osobowych

Nie dawałem za wygraną. Podrzuciłem pracownikowi Play artykuł, w którym podobny problem już opisywano. https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/nie-skorzystasz-z-promocji-jesli-nie-przeslesz-do-play-skanu-swego-dowodu/

Kilka lat temu Generalny Inspektora Ochrony Danych Osobowych (obecnie Urząd Ochrony Danych Osobowych) przeprowadzał kontrole u wybranych przedsiębiorców ustalając, czy pozyskują oni kserokopie, fotokopie lub skany dokumentów potwierdzających tożsamość klientów. Gdy okazało się, że tak, zakwestionował tę praktykę i nakazał usunięcie uchybień. Stanowisko GIODO zostało następnie potwierdzone wyrokami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt II SA/Wa 1655/15 oraz 779/16).

Ale i to nie pomogło. Byłem zmuszony zrezygnować z przeniesienia numeru. Na infolinii również nie potrafiono podać mi podstawy prawnej, na mocy której żąda się skanu dowodu osobistego.

Wreszcie jest. Konsultant Play powiedział, że w moim przypadku chodzi o cesję umowy, czyli tak naprawdę podpisanie nowej umowy (bo stroną umowy jest inny podmiot – ja, a nie moja żona), w związku z tym trzeba mnie na nowo zweryfikować. Na moje pytanie, czy to może kwestia tego, że moje konto jest firmowe, konsultant powiedział, że nie ma to znaczenia. Nawet gdybym jako osoba prywatna (konsument) dokonywał takiej zmiany, też muszę przekazać skan dowodu osobistego.

Jak podpisać umowę, gdy nie chcę dać skanu dowodu?

Bardzo zależało mi na podpisaniu tej umowy. Stąd moje kolejne pytania: Co muszę zrobić, żeby skorzystać z usług Play? Konsultant odpowiedział, że muszę przekazać skan dowodu. Jeśli tego nie zrobię, umowa może zostać podpisana, ale na warunkach standardowych (bez promocji). W związku z tym musiałbym płacić trzy-cztery razy więcej niż do tej pory. Reasumując? Chcesz chronić swoją tożsamość, płać za to dużo więcej.

Jak udało mi się dowiedzieć, T-Mobile i Orange nie kserują już dowodów osobistych. Czy ty miałeś podobne przygody? Podziel się swoimi opiniami.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze