Reklamacja zakupu od osoby prywatnej

Dla wielu konsumentów ustawa o ochronie konsumentów jest aktem prawnym chroniącym ich podczas transakcji z firmą. A co jeśli dokonujemy zakupu od osoby prywatnej?

Reklamacja zakupu od osoby prywatnej
  • Michał Górecki
  • /
  • 7 marca 2019

Reklamacja zakupu od osoby prywatnej

Konsument, który dokonuje zakupów produktów przez internet, jest dobrze chroniony, jeżeli stroną sprzedającą jest firma. Co jednak dzieje się, jeżeli dany produkt sprzedaje osoba prywatna, która nie prowadzi działalności gospodarczej?

Kiedy zawierane są umowy z osobą prywatną?

Umowy kupna z osobą prywatną zawierane są najczęściej w sytuacji, kiedy kupuje się dany produkt za pośrednictwem platform aukcyjnych. Taki sposób jest ogólnodostępny i prosty. Wielu kupujących jednak obawia się, co stanie się w sytuacji, kiedy towar okaże się wadliwy. Prawo konsumenckie zastosowanie ma w sytuacji, kiedy dwiema stronami jest przedsiębiorca i konsument. Dlatego nie ma ono zastosowania w momencie, kiedy sprzedającym jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, bez znaczenia komu swój towar sprzedaje.

Czytaj także:

KUPON RABATOWY

Czy sklep internetowy to dobry pomysł na biznes?

14 dni na odstąpienie od zakupu w internecie. Kiedy nie można skorzystać z tego prawa?

Jak bezpiecznie korzystać z poczty elektronicznej?

Zwrot zakupu przez internet

Z zakupu nie można zrezygnować bez podania przyczyny, ponieważ w takim wypadku nie obowiązują przepisy o ochronie praw konsumentów. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy w opisie swojego ogłoszenia sprzedający zobowiązał się do przyjęcia zwrotu.

Rękojmia z powodu wad fizycznych

KUPON RABATOWY

W przypadku gdy stroną sprzedającą jest osoba fizyczna, nie mają zastosowania także przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Podstawa prawna do reklamacji to przepisy art. 556 § 1 oraz art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego. Wynika z nich, że sprzedawca jest odpowiedzialny za wady zmniejszające wartość lub użyteczność danego przedmiotu, ponosi odpowiedzialność za brak właściwości, o których istnieniu zapewniał kupującego oraz w sytuacji, gdy rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. W takim wypadku obowiązuje rękojmia.

W przypadku stwierdzenia istnienia takiej wady nabywca ma prawo do odstąpienia od umowy albo zwrotu części poniesionych przez siebie nakładów. Sprzedający może obronić się przed skutkami odstąpienia od umowy, jeżeli niezwłocznie wymieni towar na inny albo dokona jego naprawy. Jednak jeżeli dojdzie do drugiej reklamacji, będzie on zmuszony do jej przyjęcia.

Rękojmia obowiązuje przez rok, co liczy się od daty wydania towaru. Kupujący jednocześnie ma miesiąc na powiadomienie sprzedawcy o istnieniu tej wady.

Wyłączenie rękojmi

Rękojmia nie obowiązuje, jeżeli nabywca w dniu zakupu wiedział o istnieniu wady. Może to być na przykład napisane w opisie danego przedmiotu. Wówczas nabywca nie ma prawa do zwrotu produktu.

Odpowiedzialność sprzedawcy za towar obowiązuje niezależnie od tego, czy jest to produkt nowy, czy też używany. Jednocześnie nie można zapominać o stopniu naturalnego zużywania się danego towaru, którego trudno uniknąć nawet przy normalnym użytkowaniu. Takie zużycie nie jest rozumiane jako wada i nie może być podstawą rękojmi. Rękojmia może zostać również wyłączona lub ograniczona, jeżeli zgadzają się na to dwie strony. Jednak jeżeli wyjdzie na jaw, że sprzedawca wiedział o wadach i je zataił, nie będzie to miało zastosowania.

 

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

UWAGA KONKURS

Konkurs - Kampania Bezpieczne zakupy w internecie
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze