"Zwrotów nie przyjmujemy". Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru? W przypadku transakcji "na odległość" czyli zakupu w sklepie internetowym, mamy 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. A co, jeśli chcemy zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym? Czy sprzedawca może odmówić zwrotu w takiej sytuacji?

Zwrotów nie przyjmujemy. Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?
  • Michał Górecki
  • /
  • 31 marca 2019

Kupując towary w sklepie internetowym, czyli dokonując transakcji "poza lokalem przedsiębiorstwa", jako konsumenci mamy prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni. I to bez podania przyczyny. Sporo sklepów idzie krok dalej i pozwala na zwrot nawet w ciągu 30 dni. A jak sprawa wygląda w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym?

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Kupujesz towar w osiedlowym sklepie albo w eleganckim butiku w centrum handlowym. Przynosisz towar to domu i okazuje się, że bluzka jest za mała albo krawat nie przypadł do gustu. Czy w takich sytuacjach możesz towar oddać? Czy sprzedawca ma prawo odmówić zwrotu towaru?

Zanim odpowiemy na to pytanie, dobrze jest poznać pojęcie reklamacji. Z reklamacją mamy do czynienia, gdy towar nie jest zgodny z umową. Ważne, by niezgodność istniała już w momencie wydania towaru. O wadzie możemy też mówić, gdy ujawni się ona po pewnym czasie. 

Sprawdź także:

Co to jest wada towaru?

Wada towaru to najprościej rzecz ujmując niezgodność produktu ze specyfikacją. O reklamacji natomiast możemy mówić, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie produktu, ale zapewniał o jej braku. 

Do reklamacji towaru mamy prawo zawsze. Chodzi tu bowiem o wadę towaru. W przypadku zwrotu towaru sytuacja wygląda trochę inaczej.

Sprawdź także:

Czy zawsze mogę zwrócić towar?

O tym, czy towar będzie mógł być zwrócony do sklepu stacjonarnego decyduje wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Zwrot towaru nie jest obowiązkiem sklepu. Zdarza się, że sklep zastrzega, że towar może być zwrócony tylko wtedy, gdy jest nienaruszony. 

Sprawdź także:

Zawsze warto sprawdzić, czy sklep ma regulamin zwrotu. Jeśli taki dokument istnieje, to sprzedawca nie może odmówić zwrotu, jeśli sklep ustalił konkretne warunki takiego zwrotu. 

Reasumując, sprzedawca ma prawo odmówić zwrotu towaru, o ile oczywiście klient chce dokonać zwrotu nie korzystając z prawa do reklamacji.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze