8 zasad bezpiecznych zakupów przez Internet - na co zwrócić uwagę?

Źródłem problemów przy transakcjach handlowych drogą elektroniczną bywa często nieuwaga konsumentów, którzy zapominają np. o zapoznaniu się z regulaminem sklepu lub nie sprawdzają, kim jest sprzedawca, u którego kupują.

Zakupy przez Internet
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 19 grudzień 2018

Ze skarg napływających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, iż osoby dokonujące zakupów online najczęściej narzekają na:

  • brak lub opóźnienie dostawy (40% skarg),
  • dostarczenie produktu wadliwego lub niezgodnego z zamówieniem (30%),
  • nieuczciwe warunki umowy, jak np. odmowa zwrócenia klientowi kosztów przesyłki produktu, który okazał się wadliwy (13%).

Oto podstawowe zasady bezpiecznego dokonywania zakupów w Internecie, zalecane przez Europejskie Centrum Konsumenckie:

1.  Sprawdź dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy.

Na stronie sklepu internetowego poszukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru, jest to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, numeru telefonu lub skrzynki pocztowej - to za mało, aby uznać sprzedawcę za godnego zaufania.

Uwaga: Adres strony z rozszerzeniem „.pl” nie musi oznaczać, że masz do czynienia ze sklepem internetowym zarejestrowanym w Polsce.

2. Nie klikaj w link przesłany na e-maila, bo możesz paść ofiarą oszustwa.

Do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów. Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem jednego z ich produktów, nie należy wchodzić na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisać podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero odwiedzić witrynę. Dlaczego? Zdarza się, że pod znany sklep podszywa się oszust, mający identycznie wyglądającą stronę internetową. W ten sposób usiłuje wyłudzić on pieniądze za towar, którego nigdy nie otrzymamy.

3. Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy.

Warto sprawdzić, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk oraz określonych standardów obsługi (np. europejski certyfikat Euro-Label czy Trusted Shops). Sprzedawca, który posiada taki certyfikat zaufania, jest sprawdzony przez niezależnych audytorów i uznany za wiarygodnego, bezpiecznego dla klientów. O przynależności do systemu świadczą oznaczenia graficzne, umieszczane przez e-sklepy w widocznym miejscu witryny. Oznaczeniom tym towarzyszy stosowna informacja o zakresie kryteriów objętych certyfikacją.

Przydatną wskazówką są też oceny klientów, którzy wcześniej korzystali z usług sklepu. Warto szukać ich na forach internetowych lub w serwisach zawierających opinie konsumentów. Szczególnie cenne są opinie oznaczone jako „zaufane”, gdyż zostały napisane przez rzeczywistych klientów, a nie np. pracowników sklepu lub jego konkurencję.

4. Sprawdź bezpieczeństwo płatności.

Na stronie internetowej sklepu (zwykle w dolnej części ekranu) szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenia, albo wybieraj płatność zwykłym przelewem. W trakcie transakcji sprawdzaj, czy masz bezpieczne połączenie (w protokole https – widniejącym w polu adresu strony internetowej) oraz czy sprzedawca zapewnia procedurę zawarcia umowy „krok-po-kroku”.

5. Zanim dokonasz zakupu, sprawdź koszty oraz czas dostawy - przesyłki pocztowej lub kurierskiej.

Jeśli sklep zapewnia dostarczenie towaru w ciągu 24 czy 48 godzin od momentu zamówienia, musi wywiązać się z tego zobowiązania. Jednak w sytuacji, gdy do świąt zostało zaledwie kilka dni, a sprzedawca nie daje nam gwarancji dostawy w określonym czasie, zapytaj o możliwość odbioru osobistego lub wybierz zakup w sklepie stacjonarnym.

6. Pamiętaj, że masz 10 dni na odstąpienie od umowy bez ponoszenia kosztów.

W sytuacji, gdy zakupiony przez Internet prezent nie spodobał się obdarowanemu, możesz dokonać zwrotu produktu bez konsekwencji (wyjątkiem są opłaty za przesyłkę towaru do sprzedawcy). Czas na wysłanie do przedsiębiorcy oświadczenia o odstąpieniu wynosi w Polsce 10 dni kalendarzowych i co najmniej 7 dni roboczych w pozostałych krajach UE. Produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni. Sprzedawca ma obowiązek Cię o tym poinformować. Jeśli tego nie zrobi, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

Uwaga: Prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystycznych oraz zakupu w drodze licytacji na aukcji internetowej.

7. Nie obawiaj się składania reklamacji.

Masz prawo do reklamacji każdego towaru kupionego w UE w ciągu 2 lat od dnia, w którym go dostarczono. Jeżeli przedsiębiorca nie chce uwzględnić roszczeń, poproś o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego, mającego siedzibę w innym kraju UE, zgłoś skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

8. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. W razie sporu będziesz w stanie udowodnić swoje racje.

Należy wydrukować lub skopiować stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia. Można to zrobić dokonując tzw. zrzutu ekranu. Warto również skopiować widok strony internetowej sklepu z ofertą, z której skorzystałeś, zapisać kopię umowy oraz regulaminu sklepu. Nie należy przy tym kasować korespondencji mailowej z przedsiębiorcą. Nie później, niż w chwili dostawy, powinieneś otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści.

Termin odstąpienia od umowy a odesłanie towaru kupionego w Internecie

Sformułowanie „zwrot towaru” utożsamiane jest z „wycofaniem się z umowy”, istnieje jednak prawna różnica między odstąpieniem od umowy, a samą czynnością odesłania towaru. Sprzedawcy wprowadzają niekiedy w błąd konsumentów co do rzeczywistego sposobu liczenia terminu na odstąpienie. Informują, iż aby skutecznie odstąpić od umowy zawartej przez Internet, konieczne jest odesłanie towaru w ciągu 14 dni, licząc od momentu, gdy konsument wszedł w jego posiadanie.

Jedynym koniecznym i wystarczającym warunkiem odstąpienia jest wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Od tego momentu biegnie kolejne 14 dni na odesłanie towaru.

Przepisy ustawy nie mówią, że brak odesłania towaru w tym terminie powoduje, iż odstąpienie od umowy jest nieskuteczne. Nieterminowe odesłanie wiąże się natomiast z innymi skutkami:

  • Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy, dopóki nie otrzyma z powrotem rzeczy lub dowodu jej nadania.
  • Konsument może ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą za nienależyte wykonanie zobowiązania, jeśli sprzedawca udowodni, iż poniósł szkodę majątkową.

Niemniej, sam fakt, iż towar nie został wysłany w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania, albo że nie dotarł na czas do sprzedawcy, nie jest podstawą do kwestionowania skuteczności odstąpienia od umowy.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze