Zwrot nietrafionego prezentu

Wręczanie prezentów to piękna tradycja, jednak zdarza się, że podarek nie spodoba się osobie obdarowanej. Co zrobić w takiej sytuacji? Kiedy przysługuje zwrot towarów, a kiedy niestety jest to niemożliwe?

Zwrot nietrafionego prezentu
  • Katarzyna Grum
  • /
  • 27 grudnia 2018

Święta, urodziny, rocznice, zdane egzaminy, wspaniałe oceny. Polacy kochają kupować prezenty przy każdej nadarzającej się okazji. Fajnie jest dostawać prezenty, jednak co w sytuacji, gdy podarunek nie do końca jest udany? Warto wiedzieć, kiedy i w jakich sytuacjach masz prawo zwrócić produkt, a kiedy już niestety nie przysługuje zwrot towaru.

Zwrot towaru zależy od kilku czynników, np. czy prezent kupowany był stacjonarnie, czy przez Internet, a może podarunek był personalizowany?

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

Na dobrą sprawę, reklamacja i zwrot w sklepie stacjonarnym zależy wyłącznie od dobrej woli sklepu. Oczywiście chodzi tutaj o zwrot prezentu bez żadnej wady, bo jeżeli produkt po prostu się nie spodobał, to tutaj klient jest zdany na łaskę sklepu. Jeżeli sklep umożliwia zwrot nieudanego prezentu, to również sposób zwrotu gotówki zależy od nich samych. Zazwyczaj zwrot dokonywany jest na konto bankowe lub klient dostaje gotówkę do ręki, jednak niektóre sklepy mają sprytniejszą politykę zwrotów – karta podarunkowa. Jest to świetny sposób, by zwrócone pieniądze i tak były wykorzystane w tym samym sklepie. Jako klient takiego sklepu nie masz możliwości wyboru zwrotu pieniędzy, więc jeżeli sposobem zwrotu będzie karta podarunkowa, no to niestety, należy to zaakceptować.    

Sklep internetowy

Innym przypadkiem jest zwrot towaru kupionego w sklepie internetowym. Tutaj na szczęście obowiązuje zasada 14 dni. Chodzi o to, że kupujący ma prawo zwrócić towar przez 14 dni od dostarczenia towaru. Tłumaczy się to tym, że klient ma 2 tygodnie na dokładne obejrzenie towaru – w sklepie stacjonarnym ma na to czas, dlatego sklepy stacjonarne ustalają swoją politykę zwrotów – niesprecyzowaną w prawie. 

Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż w Internecie ma obowiązki informacyjne. To oznacza, że musi dostarczyć klientowi  wzór formularza odstąpienia od umowy. Jednak konsument nie musi korzystać z tego formularza. Wystarczy, że poinformuje sprzedającego o odstąpieniu np. telefonicznie lub mailowo. Jednak UOKiK rekomenduje dwustopniowe odstąpienie od umowy – oprócz wyżej wymienionych dwóch sposobów, dodatkowo odesłać towar.

W ciągu 14 dni od zwróconego towaru, sprzedający ma obowiązek na zwrot kosztów samego towaru, jak i poniesionych kosztów za zwrot przesyłki.

Zwrot prezentów personalizowanych

Jeżeli prezent został wyprodukowany według indywidualnych wskazówek klienta, to nie podlega zwrotom. To wszystko. Wyobraź sobie, że zwracasz koszulkę z nadrukiem swojej twarzy, bo jednak coś Ci się w niej nie podoba. Personalizowana koszulka nie może być dalej sprzedana przez tę firmę, bo przecież żaden klient nie kupi koszulki z Twoją twarzą, no chyba, że zostaniesz celebrytą. To dosyć jaskrawy przykład, ale nie zwrócisz również łańcuszka z wygrawerowanym napisem czy mebli wykonanych na indywidualne zamówienie. Gdyby towary personalizowane podlegały zwrotom, zapanowałby chaos.

Jak widzisz, istnieje wiele niuansów, które decydują o zwrocie prezentu. Ważne, by pamiętać, że zwrot towaru jest czymś innym niż reklamacja. Tutaj obowiązują inne prawa. Najważniejsze, by znać prawa konsumenta i nie dać się zbyć lub wprowadzić w błąd sprzedawcy.

A my ze swojej strony życzymy samych udanych prezentów!

Tagi: zwrot towaru

Komentarze