Rękojmia

Co to jest rękojmia? Kto odpowiada w stosunku do kupującego z tytułu rękojmi? Jaki jest zakres odpowiedzialności z tytułu rękojmi?

Rękojmia

Co to jest rękojmia?

Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za towar. Odpowiedzialność ta powstaje z mocy prawa. Tylko sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady rzeczy w oparciu o przepisy o rękojmi. Bez znaczenia pozostaje fakt, kto jest producentem czy importerem rzeczy.

Zobacz także: Czym jest wada fizyczna rzeczy? Kiedy możesz odstąpić od umowy?

Zgodnie z obecnymi przepisami rękojmia obejmuje odpowiedzialność za wady fizyczne i prawne, w odróżnieniu z kolei od gwarancji, która dotyczy tylko wad fizycznych. Różnica jest również taka, że z tytułu rękojmi odpowiada tylko sprzedawca, a z tytułu gwarancji najczęściej producent lub importer; sprzedawca bardzo rzadko (najczęściej wtedy, gdy sam jest producentem lub importerem). Rękojmia jest uprawnieniem wynikającym z mocy prawa, gwarancja jest dobrowolnym zapewnieniem o jakości sprzedawanej rzeczy, zatem nie jest obowiązkowa.

Sprzedawca odpowiada więc z mocy prawa za to, że sprzedana rzecz ma wady fizyczne i prawne.

Wady fizyczne mogą polegać na:

  • braku określonych właściwości (np. zawyżono parametry, użyto innych materiałów, brak odpowiednich walorów estetycznych, większe koszty eksploatacji),
  • zmniejszeniu wartości, użyteczności rzeczy (np. przemakalność nieprzemakalnej kurtki),
  • niekompletności (np. brak oprogramowania do komputera, brak dokumentacji).

WYPEŁNIJ I POBIERZ GOTOWY FORMULARZ ODSTĄPIENIA OD UMOWY

Dokładne wyjaśnienie znajduje się w art 556 [1] KC.

Wady prawne z kolei mogą polegać tylko na tym, że:

  • sprzedawana rzecz nie należy do sprzedającego, lecz jest własnością osoby trzeciej,
  • sprzedawana rzecz jest obciążona prawem na rzecz osoby trzeciej (np. hipoteką).

Dokładne wyjaśnienie znajduje się w art 556 [3] KC.

Obecna regulacja rękojmi oparta jest na na koncepcji wady rzeczy sprzedanej. W przypadku umów konsumenckich obowiązuje bowiem domniemanie, że wada ta istniała w momencie sprzedaży rzeczy, o ile zostanie stwierdzona przed upływem roku od jej wydania.

W przypadku rękojmi chodzi zatem o ochronę nabywcy. Bardzo często kupując rzecz, nabywca nie ma możliwości, pomimo dołożenia należytej staranności, sprawdzić czy kupiona rzecz nie ma absolutnie żadnej wady. Często bowiem rzeczy są tak skonstruowane lub taka jest ich specyfika, że zbadanie zakupionego towaru wchodzi w grę dopiero podczas ich użycia, otworzenia lub wprowadzenia w ruch. W zasadzie dotyczy to każdej rzeczy - jej sprawdzenie następuje w trakcie użycia.

Dlatego też sprzedawca odpowiada za te ewentualne przyszłe wady fizyczne oraz za wady prawne na zasadzie ryzyka.

 

Podstawa prawna

Art. 556 kodeksu cywilnego

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: reklamacje

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze