Zwrot przecenionego towaru. Czy można oddać towar, który jest przeceniony

Czy każdy przeceniony towar można zwrócić? Co z produktami "promocyjnymi"? Dowiedz się z naszego materiału.

Zwrot przecenionego towaru. Czy można oddać towar, który jest przeceniony
  • Iga Gradzka
  • /
  • 13 marzec 2019

Czy przeceniony zakup można zwrócić?

Okres przecen i wyprzedaży to ten czas w roku, kiedy Polacy najchętniej robią zakupy online. W końcu można zakupić jakiś wybrany wcześniej produkt w super obniżonej cenie i dzięki temu sporo zaoszczędzić. Co jednak zrobić w przypadku, kiedy kupisz jakiś produkt, ale potem się rozmyślisz?

Zwrot przecenionego towaru

Zwrot przecenionego towaru zależy w głównej mierze od tego, czy zakupy zrobiło się online, czy stacjonarnie. W przypadku kupowania produktu bezpośrednio w siedzibie sklepu to od dobrej woli jego właściciela zależy możliwość zwrotu produktu. W niektórych punktach, zwłaszcza w dużych sieciach sklepów odzieżowych, możliwy jest zwrot produktu także kupionego na wyprzedaży. Nie jest to jednak reguła. Sklep nie ma takiego obowiązku wynikającego z przepisów prawa. Dodatkowo zwrot lub wymiana przecenionego towaru zazwyczaj jest możliwa wyłącznie w sytuacji, kiedy jest on zapakowany oryginalnie, posiada wszystkie metki papierowe, a nawet reklamówkę.

Czytaj też:

Reklamacja zakupu towaru od osoby prywatnej

Warszawiacy przepłacali za ogrzewanie?

W sklepie stacjonarnym powinna znaleźć się wydrukowana informacja na temat polityki zwrotów towaru. Jeżeli takowej nie ma, zawsze należy zapytać o to obsługę. Wówczas w razie problemów nie pojawi się żadna przykra niespodzianka.

Niezależnie od tego, gdzie kupuje się towar i czy jest on przeceniony, konsument ma prawo do jego reklamacji w ciągu dwóch lat od chwili zakupu. Do tego potrzebny jest jednak dowód zakupu, którym może być na przykład paragon albo dowód płatności kartą. Konsument musi mieć możliwość potwierdzenia, że dokonał on zakupów w danym sklepie.

Przeceniony towar w sklepie internetowym

Inaczej to wygląda w przypadku sklepów internetowych. W tym przypadku możliwy jest zwrot produktu, również przecenionego. Ma się na to minimum 14 dni od chwili otrzymania paczki, jednak niektóre sklepy idą swoim klientom jeszcze bardziej na rękę i wydłużają ten termin. W przypadku zakupów internetowych masz prawo do otwarcia paczki, sprawdzenia działania danego produktu, a nawet przymierzenia ubrania, aby sprawdzić, czy rozmiar jest odpowiedni. Jest jednak ale: nadal obowiązują granice zwykłego zarządu. Oznacza to, że nie można zrobić z przedmiotami niektórych czynności. Przede wszystkim nie można otwierać i próbować produktów, które przez takie działanie tracą na swojej wartości. Dotyczy to na przykład kosmetyków albo soczewek kontaktowych.

W przypadku chęci zwrotu produktu, który nosi ślady użytkowania, sklep może obciążyć konsumenta całością lub częścią kosztów za niego.

Warto pamiętać, że także przedmioty kupione na przecenie online można zwrócić, a także obowiązują w ich przypadku normalne przepisy związane z reklamacją. Chyba że produkt miał obniżoną cenę z uwagi na istnienie jakiejś jego wady, takiej jak na przykład zarysowanie na powierzchni. W takiej sytuacji nie można składać reklamacji z uwagi na tę wadę. Ale można oczywiście domagać się naprawy lub zwrotu kosztów w przypadku ujawnienia każdego innego niedopracowania produktu.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze