Reklamacja towaru, który już został zamontowany

Kupując niektóre przedmioty, głównie sprzęt do wyposażenia domu, taki jak meble czy AGD, często konsument ma możliwość wykupienia dodatkowej opcji montażu. Dzięki temu nie musi się martwić o samodzielne montowanie nowy mebli, więc spada z jego barków spory problem. Jednak co się stanie, jeżeli przeprowadzony montaż będzie wadliwy?

Reklamacja towaru, który już został zamontowany
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 21 marca 2019

Kupując niektóre przedmioty, głównie sprzęt do wyposażenia domu, taki jak meble czy AGD, często konsument ma możliwość wykupienia dodatkowej opcji montażu. Dzięki temu nie musi się martwić o samodzielne montowanie nowy mebli, więc spada z jego barków spory problem. Jednak co się stanie, jeżeli przeprowadzony montaż będzie wadliwy?

Czytaj więcej:

Czy do złożenia reklamacji potrzebny jest paragon?

Opóźniony lot. Czy zawsze reklamacja będzie uwzględniona?

Biletu na koncert łatwo nie zwrócisz

Niezgodność towaru z umową

Należy pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzony montaż uznawany jest za niezgodność towaru z umową. W końcu z monterem albo z firmą, której jest reprezentantem, podpisujesz umowę. Jej brzmienie zakłada prawidłowy wynik stworzonego mebla lub sprzętu.

Niezgodność towaru z umową może zostać ustalona w sytuacji, gdy czynności montażu dokonuje sam sprzedawca albo reprezentująca go osoba trzecia. Gdy kupujący samodzielnie dokonuje montażu i uruchomienia urządzenia w zgodzie z dołączoną instrukcją, ale okazuje się ona błędna lub produkt ma wadę ukrytą jest to niezgodność towaru z umową. Na przykład w sytuacji, kiedy montażem pralki zajmuje się nie sprzedający osobiście, ale oddelegowana przez niego osoba, to nadal on jest odpowiedzialny za nieprawidłowe wykonanie tego obowiązku. Wówczas uznaje się to za wadę fizyczną rzeczy.

Wada fizyczna

Wada fizyczna to pojęcie bardzo szerokie. Może obejmować uszkodzenie rzeczy jeszcze przed jej zamontowaniem, nieprawidłowy montaż oraz brak możliwości montażu z uwagi na przykład na nieposiadanie odpowiednich do tego elementów.

Jeżeli produkt został zakupiony w sklepie, ale umowa na montaż nie została zawarta bezpośrednio z nim, tylko na przykład z firmą z listy rekomendowanych przez dany sklep, przedsiębiorca nie ponosi takiej odpowiedzialności. Wtedy należy się zwrócić do przedstawiciela firmy montażowej.

Co ważne, odpowiedzialność sprzedawcy za nieprawidłowy montaż przedmiotu i jego uruchomienie obowiązuje zarówno wtedy, gdy dotyczy obrotu z konsumentami, jak i z osobami niebędącymi konsumentami.

Uprawnienia w przypadku wady montażu

Jeżeli montaż został wykonany nieprawidłowo, masz możliwość zażądania od sprzedawcy zadośćuczynienia z tytułu rękojmi. Możliwości to przede wszystkim dokonanie poprawek, czyli usunięcie wady, która pojawiła się w trakcie montażu (na przykład źle zamontowane drzwi). Jeżeli usunięcie jest niemożliwe, być może trzeba cały proces powtórzyć. Inne wyjście to obniżenie ceny, a nawet odstąpienie od umowy, ale pod warunkiem, że wada jest poważna. Wówczas rezygnujesz z całej umowy, tzn. nie tylko montażu, ale również zakupu danego towaru.

Krzywe ościeżnice, skrzypiące drzwi, cieknąca zmywarka i innego tego typu problemy to nic innego, jak wady montażu. Masz prawo do rękojmi z ich tytułu i to nawet wówczas, kiedy istnienia wady nie zauważysz od początku, a dopiero po upłynięciu czasu. Dlatego tak ważne jest, aby przechowywać dokumenty zakupu oraz podpisane umowy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze