Trzy paski Adidasa bez prawnej ochrony w Unii Europejskiej

Adidas ma problem. Jego słynne trzy paski ze znaku towarowego będą mogły być używane przez innych przedsiębiorców. I to całkiem legalnie.

Trzy paski Adidasa bez prawnej ochrony w Unii Europejskiej
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 21 czerwca 2019

Sąd Unii Europejskiej stwierdził, że znak towarowy Adidasa składający się z trzech pasków jest nieważny w Unii Europejskiej. Spółka Adidas nie przekonała bowiem sądu, że jej znak towarowy w konkretny sposób odróżnia się jako znak Adidasa.

Znak Adidasa

W 2014 roku Urząd Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej zarejestrował unijny znak towarowy Adidasa. Zgłoszenie wskazywało, że znak Adidasa składa się „z trzech równoległych pasków w jednakowej odległości od siebie, o tej samej szerokości, nałożonych na produkt i skierowanych w dowolnym kierunku: pionowo, poziomo lub ukośnie”.

W 2016 roku belgijska firma zajmująca się dystrybucją obuwia Shoe Branding Europe BVBA postanowiła skierować do sądu wniosek by unieważnić prawo do znaku. Sąd przychylił się do wniosku Dlaczego? Zdaniem sędziów trzy paski nie są oznaczeniem, które ma tzw. charakter odróżniający. W związku z tym taki symbol w ogóle nie powinien być w Europie zarejestrowany. W opinii sądu Adidas nie jest w stanie wykazać i udowodnić, że  trzy paski mają charakter odróżniający. Na nic zdał się sprzeciw Adidasa. Sąd Unii Europejskiej utrzymał decyzję w mocy.

Czytaj też: Tekstylne buble, czyli jak nas oszukują producenci ubrań

Ochrona znaku towarowego

- Postaci, w jakich jest używany, odbiegające od zasadniczych cech danego znaku towarowego, na przykład schematu kolorów (czarne paski na białym tle), nie mogą zostać wzięte pod uwagę. Z tego względu EUIPO słusznie nie uwzględniło licznych dowodów przedstawionych przez spółkę Adidas na tej postawie, że dotyczyły one innych oznaczeń, takich jak w szczególności oznaczenia, w których schemat kolorów został odwrócony (białe paski na czarnym tle) - stwierdził Sąd.

W jego ocenie spółka Adidas nie dowiodła, że sporny znak towarowy był używany na całym obszarze Unii i że w następstwie używania uzyskał na całym tym obszarze charakter odróżniający.

Spółce Adidas udało się jedynie udowodnić, że charakter wyróżniający ma tylko w pięciu z 28 państwach członkowskich.

Adidas nadal może wnieść odwołanie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Co to oznacza? Że każda firma z Europy będzie mogła zrobić sobie odzież czy buty oznaczone trzema paskami i na terenie Unii Europejskiej nie będzie to zakazane.

Kilka lat temu Adidas zmagał się z masową konkurencją ze strony holenderskich producentów, którzy oznaczali swoje wyroby dwoma poprzecznymi i równoległymi paskami o równej szerokości. Adidas chciał, żeby tamtejszy sąd uznał, że trzy paski Adidasa mają charakter odróżniający, bo są powszechnie reklamowane w ten sposób, w związku z tym są znane. Mimo tego, że trzy paski same w sobie są znakiem mało odkrywczym. Wtedy sąd uznał jednak, że paski jak i inne proste motywy nie powinny być zastrzeżone dla jednego podmiotu bo są szeroko dostępne.

Czytaj też: Jak wybrać najlepsze dla siebie okulary przeciwsłoneczne?

 

.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: prawodawstwo
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze