Tekstylne buble, czyli jak nas oszukują producenci ubrań. Kontrola Inspekcji Handlowej

Zanim kupisz lnianą koszulę, dokładnie czytasz etykietę. Chcesz mieć pewność, że kupujesz dobry produkt. Niestety etykieta nie gwarantuje, że dostaniesz dokładnie to, czego oczekujesz. Prawda często w wychodzi w praniu. W tym przypadku dosłownie. Producenci oszukują na potęgę. Inspekcja Handlowa ma zastrzeżenia do aż 30 procent badanych produktów.

Tekstylne buble, czyli jak nas oszukują producenci ubrań. Kontrola Inspekcji Handlowej
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 12 czerwca 2019

W ciągu ostatnich 2 lat Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę ponad 5 tys. partii ubrań dla dorosłych, dzieci i niemowląt, w tym odzież sportową, stroje kąpielowe, a także pościel, ręczniki i obrusy. Kontrole odbyły się u 778 przedsiębiorców z całej Polski, w sklepach, hurtowniach oraz u producentów i importerów.

W laboratorium UOKiK w Łodzi sprawdzano następujące parametry:

  • czy skład surowcowy podany na etykiecie jest zgodny ze stanem faktycznym,
  • czy tkaniny mają dokładnie takie właściwości, jakie podaje producent,
  • czy wymiary produktów zgadzają się z podanymi na etykiecie.

Badania laboratoryjne wykazały, że ubrania wykonane są z innych składników niż wynikało to z etykiet, ręczniki mają inne wymiary niż podane na etykiecie (nietrudno zgadnąć, że mniejsze), a obrusy plamoodporne niestety nie wykazywały takich właściwości. Inne masowe niedociągnięcia to wystające nitki czy krzywe szwy w ubraniach.

Jak oszukują producenci ubrań?

Jak to możliwe, że aż prawie co trzeci skontrolowany produkt włókienniczy był złej jakości? Kolejny grzech producentów to niewłaściwe oznakowanie - Inspekcja Handlowa zakwestionowała pod tym względem 31 procent badanego towaru.

Testu laboratoryjnego nie przeszło aż 37,2 proc. badanych produktów, a najwięcej zastrzeżeń (44,3 proc.) wzbudziła konfekcja dla dorosłych.

Oto wybrane przykłady nieprawidłowości:

  • Informacja na etykiecie: koszula męska 100 proc. bawełny. Kontrola wykazała zupełnie inny skład: 61,4 proc. poliestru i tylko 38,6 proc. bawełny,
  • Informacja na etykiecie: sweter damski 100 proc. lnu. Kontrola wykazała: 78,7 proc. akrylu i 31,3 proc. poliestru,
  • Informacja na etykiecie: bluzka dziewczęca 40 proc. bawełny, 60 proc. poliestru. Kontrola wykazała: 100 proc. poliestru,
  • Informacja na etykiecie: obrus plamoodporny. Kontrola wykazała: nie można było wyczyścić z oleju rzepakowego,
  • 6 partii ręczników miało inne wymiary, niż deklarowali producenci.

Wszystkie tekstylia zakwestionowane podczas badań laboratoryjnych zostały wstrzymane od obrotu do czasu prawidłowego oznakowania.

Producenci otrzymali informacje dotyczące stwierdzonych nieprawidłowości. Większość z nich jeszcze w trakcie kontroli dobrowolnie poprawiła oznakowanie, czyli podała zgodny ze stanem faktycznym skład surowcowy, prawidłowe nazwy włókien oraz właściwe rozmiary.

Włókna metalowe w ubraniach to nie wszystko. Co jeszcze producenci dodają do odzieży?Włókna metalowe w ubraniach to nie wszystko. Co jeszcze producenci dodają do odzieży? Michał Górecki

Kary dla producentów ubrań za oszukiwanie klientów

Jak podaje Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK, w 2018 roku nałożono na producentów 10 mandatów karnych, każdy w wysokości 2150 zł, zastosowano 26 pouczeń w trybie art. 41 Kodeksu wykroczeń oraz sformułowano 19 żądań usunięcia ujawnionych nieprawidłowości.

Czy kontrole i kary spowodują, że producenci przestaną masowo oszukiwać klientów? Zdecydowanie dobrą praktyka jest reagowanie na wszelkie nieprawidłowości i zgłaszanie takich incydentów.

Gdzie uzyskasz pomoc dla konsumentów?

Masz zastrzeżenia lub wątpliwości do zakupionego produktu? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową lub rzecznikiem konsumentów w twoim mieście lub powiecie.

  • infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 22 290 89 16
  • porady@dlakonsumentow.pl
  • Regionalne Ośrodki Konsumenckie, tel. 22 299 60 90

Uwaga, nadchodzi fala letnich kradzieży ogrodowychUwaga, nadchodzi fala letnich kradzieży ogrodowych Dorota Kraskowska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze