Skutki uchybień co do treści i formy gwarancji

Czy uchybienia co do treści formy gwarancji maja znaczenie dla klienta? Na ile wiążące są zapewnienia producenta w odniesieniu treści gwarancji względem publicznie składanych deklaracji?

Umowa gwarancji

Art. 5771 kodeksu cywilnego

§ 1. Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.

§ 2. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.

§ 3. Uchybienie wymaganiom określonym w § 1 i 2 nie wpływa na ważność oświadczenia gwarancyjnego i nie pozbawia wynikających z niego uprawnień.

Uchybienia wymaganiom co do treści i formy dokumentu gwarancyjnego nie wpływają na jego ważność i nie pozbawiają kupującego wynikających z niego uprawnień.

W praktyce jeżeli gwarant, którym z reguły jest producent lub dystrybutor na terenie kraju, zapewnia np. w reklamie o zakresie świadczeń gwarancyjnych, to mimo, że w dokumencie gwarancyjnym nie zostaną określone warunki opisane jako uprawnienie konsumenta, to gwarant musi je spełnić w stosunku do konsumenta.

Przykładowo, jeżeli producent zapewnia publicznie, że udziela np. 5 letniej gwarancji w zakresie naprawy sprzętu i zobowiązuje się do odebrania towaru, który uległ awarii od konsumenta z domu, wówczas nawet jeżeli w przypadku, gdy w postanowieniach warunków gwarancji nie jest to określone, producent ma obowiązek wywiązania się ze złożonych obietnic.

Podobnym przykładem jest deklaracja dożywotniej gwarancji na określony zakres przydatności danego towaru. Jeżeli nawet w dokumencie gwarancyjnym nie jest ta kwestia uregulowana, konsumentowi przysługują prawa wynikające z publicznych zapewnień producenta.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: reklamacje

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze