Brak określenia w umowie minimalnej prędkości internetu jest karalny

Brak określenia w umowie prędkości internetu stacjonarnego przez dostawcę usług telekomunikacyjnych jest karalny. Przekonała się o tym spółka Skynet sp. z o.o., która została ukarana przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Choć kara może wydawać się symboliczna, jest ważnym przypomnieniem o prawach konsumenta w cyfrowym świecie.

Brak określenia w umowie minimalnej prędkości internetu jest karalny
  • Michał Górecki
  • /
  • 9 września 2019

Co musi zawierać umowa z dostawcą internetu?

Jak poinformował Urząd Komunikacji Elektronicznej, prezes tej instytucji zdecydował o nałożeniu 15 tys. złotych kary na spółkę Skynet. Powodem jest niewypełnienie obowiązku zawarcia w umowach regulujących dostęp do internetu podstawowej z punktu widzenia klienta informacji o minimalnych, zazwyczaj osiągalnych oraz maksymalnych możliwych prędkościach pobierania i wysyłania danych.

Obowiązek ten wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2120, które reguluje m.in. kwestie związane z dostępem do otwartego internetu w sieciach stacjonarnych. (art. 4 ust. 1 lit. d).

Jak sprzedawać przez internet?Jak sprzedawać przez internet? Katarzyna Grum

Od kiedy dostawcy internetu muszą informować o minimalnych prędkościach?

Stosowanie wyżej wymienionego Rozporządzenia obowiązuje w Polsce od początku 2017 roku. Od tego momentu w umowach obejmujących usługę dostępu do internetu za pośrednictwem sieci stacjonarnych muszą znaleźć się informacje, które w jasny sposób wyjaśnią klientowi na jakie minimalne i zazwyczaj dostępne prędkości pobierania i wysyłania danych (download/upload) może liczyć. Do tej pory powszechnie stosowaną praktyką było zamieszczanie informacji o maksymalnej możliwej prędkości. W rzeczywistości często okazywało się, że jest ona rzadko osiągalna, zazwyczaj późną nocą lub wczesnym rankiem. Faktyczne parametry w godzinach pracy, w tym w tzw. „szczycie” znacznie odbiegały o tych wskazanych najpierw w ofercie, a później w umowie z klientem.

W wyniku postępowania, które przeprowadził Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, udało się ustalić, że wspomniana spółka nie wywiązała się z tego obowiązku informacyjnego. Wymagane informacje znalazły się w umowach dopiero na początku bieżącego roku. Spełnienie tego obowiązku, mimo opóźnienia, wpłynęło na złagodzenie wysokości kary, jaką nałożył regulator.

W którym województwie jest najszybszy internet? Sprawdził to UKEW którym województwie jest najszybszy internet? Sprawdził to UKE Anna Malinowska

Czemu służą informacje o prędkości minimalnej?

Podanie prędkości minimalnej i zazwyczaj dostępnej w zamyśle prawodawców daje szanse klientowi na zbadanie i porównanie oferty z propozycjami innych usługodawców jeszcze przed podpisaniem umowy. A zatem, to bardzo ważne, z punktu widzenia konsumenta narzędzie, które pozwala na zorientowanie się co tak naprawdę kupuje. Odnoszenie się jedynie do prędkości maksymalnych może doprowadzić do błędnego rozeznania i wyboru usługi, która nie zawsze spełnia pokładane w niej oczekiwania. Wprowadzony przez Unię Europejską przepis wzmacnia także pozycję klienta względem dostawcy usługi w przypadku konieczności egzekwowania swoich praw w czasie trwania umowy na przykład na drodze reklamacji.

W poprzednich latach w wielu krajach członkowskich zdarzały się skargi na operatorów (nie tylko lokalnych), które miały związek z wyraźnym pogorszeniem się jakości sieci – w tym prędkości przesyłania i ściągania danych. Konsumenci często mieli związane ręce w sytuacji, gdy umowa zawierała jedynie maksymalnie osiągane parametry. Zapisanie informacji o minimalnej prędkości to nic innego jak przekazanie klientowi planu minimum, który niezależnie od sytuacji będzie mu zapewniony.

Jak sprawdzić jakość internetu?

KUPON RABATOWY

Użytkownicy internetu mają do dyspozycji wiele narzędzi, które w sposób wymierny i prosty mogą sprawdzić rzeczywistą jakość sieci, w tym prędkości pobierania i wysyłania danych. UKE rekomenduje certyfikowaną przez siebie aplikację PRO Speed Test dostępną pod adresem https://pro.speedtest.pl.  Więcej informacji na jej temat można znaleźć na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Jeżeli zweryfikowana prędkość jest niższa od minimalnej zagwarantowanej w umowie, należy w pierwszej kolejności skontaktować się z dostawcą usługi i poprosić o wyjaśnienie sytuacji i/lub złożyć reklamację. Dostawca usług w ciągu 30 dni musi udzielić odpowiedzi. Jeśli tego nie zrobi, należy uznać reklamację za uwzględnioną.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: porady
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze