Skuteczna reklamacja butów

Reklamacja butów jest jednym z najczęściej wystosowywanych roszczeń wobec sprzedawców. Sporo reklamacji obuwia jest złożonych niewłaściwie, a co z tym idzie, są one nieskuteczne. Jak złożyć skuteczną reklamację obuwia?

Skuteczna reklamacja butów
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 24 kwietnia 2019

Przedsiębiorca a konsument

Kupując buty w sklepie stacjonarnym zawsze mamy do czynienia z przedsiębiorcą. W przypadku zakupu przez internet podmiot, który oferuje nam dany produkt nie zawsze musi być dobrze identyfikowany. Pamiętaj jednak, że forma reklamacji będzie zależała od tego, czy buty zostały kupione od osoby, która nie prowadzi działalności, czy od takiej, która jest przedsiębiorcą. Z pierwszym przypadkiem możemy mieć do czynienia, gdy ktoś sprzedaje buty na Allegro lub olx, bo np. są za duże. W takiej sytuacji wszelkie niezgodności można rozstrzygać na podstawie rękojmi. W przypadku przedsiębiorcy możemy zacząć od odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. W materiale zajmujemy się reklamacją obuwia zgłaszaną przez konsumenta, który nabywa towar u przedsiębiorcy.

Sprawdź także: Reklamacja butów na podstawie gwarancji

Czego można żądać reklamując obuwie?

Uprawnienia konsumenta, zarówno przy reklamacji tradycyjnej jak i internetowej, są identyczne. Przede wszystkim konsument może żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Jeżeli nie da się spełnić takiego żądania, bo np. wymagałoby to nadmiernych kosztów albo naraziło na znaczne niedogodności, to możliwe jest obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu pieniędzy.

Podstawowym błędem, który popełniają konsumenci jest żądanie od sprzedawcy od razu zwrotu pieniędzy. Żądanie zwrotu pieniędzy od razu możliwe jest tylko wtedy, gdy wiadomo, że naprawa nie będzie możliwa. Warto jednak wiedzieć, że w takiej sytuacji to konsument będzie musiał wykazać, że nie da się naprawić butów. Żądając zwrotu pieniędzy trzeba ten fakt dobrze uzasadnić.

Sprawdź także: Co to znaczy domniemanie istnienia wady

Żądanie wymiany lub naprawy butów

Warto pamiętać, że jeśli żądamy wymiany lub naprawy butów, to sprzedawca musi w ciągu 14 dni ustosunkować się do żądania. Jeśli tego nie zrobi, istnieje domniemanie uznania żądania. Gdy jednak od razu zażądamy zwrotu pieniędzy, nie będzie mowy o obowiązku ustosunkowania się sprzedawcy do naszego żądania.

Dodatkową przesłanką skutecznego odstąpienia od umowy, a w jego efekcie żądania zwrotu pieniędzy jest istotność wad. Zgodnie z ustawą możesz odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy jedynie w sytuacji, gdy wady obuwia są istotne. Jest to pojęcie niedookreślone. Najczęściej dokonasz sam takiej oceny. Czasem warto skorzystać z opinii rzeczoznawcy. Pamiętaj, że sprzedawca może kwestionować istotność wad, a tym samym skuteczność odstąpienia od umowy.

GOTOWY FORMULARZ REKLAMACJI DO POBRANIA TUTAJ

Zwrot kosztów reklamowanego obuwia

Pamiętaj, że jeśli reklamujesz obuwie, to możesz domagać się zwrotu kosztów poniesionych na przesyłkę butów do sprzedawcy w związku z ich reklamacją. Pamiętaj, żeby te koszty były racjonalne i uzasadnione. Jeżeli koszt przesyłki obuwia przekraczałby ich wartość to warto zastanowić się, czy nie zachodzi przesłanka nadmierności kosztów naprawy i wymiany, a w związku z tym, czy nie lepiej żądać obniżenia ceny albo zwrotu gotówki. Warto w tej sprawie skontaktować się również ze sprzedawcą.

Pismo do sprzedawcy wyślij listem poleconym, za potwierdzeniem

odbioru. Ułatwi to obliczenie 14-dniowego terminu na ustosunkowanie się sprzedawcy do naszego żądania.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze