Kupiłem samochód. Ma wady. Co robić?

Kupno samochodu używanego to zawsze spore ryzyko. Nie wiemy, jakie usterki w nim występują. Jeśli wykryjemy wadę już po zakupie, mamy problem.

Kupiłem samochód. Ma wady. Co robić?
  • Iga Gradzka
  • /
  • 25 kwiecień 2019

Przy zakupie samochodu z wadami, których naprawa będzie droga, najważniejsze jest jak najszybsze podjęcie odpowiednich czynności. Podpowiadamy, co należy zrobić krok po kroku, aby skutecznie dochodzić swoich praw.

Data podpisania umowy sprzedaży

Ustal dokładną datę zawarcia umowy sprzedaży. Nie ma znaczenia termin, w jakim wada została wykryta i kiedy został powiadomiony o niej sprzedający.

Czytaj także:

Stan prawny pojazdu

Przepisy, które będą miały zastosowanie w konkretnym przypadku, zależą od tego, kto był stroną kupującą  i sprzedającą. W przypadku zakupu samochodu na przykład w komisie, sprzedającym będzie firma, natomiast kupującym – najczęściej konsument. Często spotykamy się także z zakupem auta od osoby prywatnej. Wówczas jest się osobą fizyczną niebędącą konsumentem. Trzeba uważać, ponieważ nieuczciwi przedsiębiorcy chcący unikać odpowiedzialności z tytułu rękojmi, dają do podpisania umowę in blanco, na której będą zawarte prywatne dane właściciela komisu. Wówczas nie kupuje się już samochodu od firmy i trudniej jest dochodzić swoich praw.

Roszczenia konsumenta

Klient w każdej sytuacji zabezpieczony jest przepisami dotyczącymi rękojmi, również wtedy, kiedy jest konsumentem, to znaczy kupił auto od firmy.

Czytaj także: Carsharing, czyli samochody na minuty. Jak to działa?

Aby z nich skorzystać, musisz zawiadomić sprzedającego o istnieniu wady, a następnie odrębnie wysłać oświadczenie o obniżeniu ceny pojazdu lub odstąpieniu od umowy. Na początku wystarczy tylko pismo dotyczące istnienia wady. Zgodnie z przepisami nie ma jednego terminu, w jakim trzeba to zrobić, ale najlepiej uczynić to niezwłocznie po wykryciu wady.

Do jakich roszczeń masz prawo:

  • Odstąpienie od umowy wraz ze zwrotem pieniędzy za samochód,
  • Obniżenie ceny,
  • Żądanie naprawy lub wymiany pojazdu.

Istnieje prawo, zgodnie z którym roszczenia konsumenta są uzasadnione, jeżeli przedsiębiorca nie odniesie się do nich w przeciągu 14 dni od chwili ich otrzymania. W przypadku gdy wada została stwierdzona w przeciągu roku od chwili wydania towaru, uznaje się domniemaną niezgodność towaru z umową.

W przypadku uprawnień konsumenta nie można ich wyłączyć, w przeciwieństwie do uprawnień kupującego niebędącego konsumentem. Sprzedawca nie może na umowach umieszczać klauzul dotyczących niewnoszenia roszczeń przez kupującego.

Termin roszczeń z tytułu rękojmi

Do roszczeń z tytułu rękojmi ma się prawo w ciągu 2 lat od chwili wydania towaru. W przypadku produktów używanych, takich jak samochód, strony mogą się zgodzić na skrócenie tego terminu do roku.

Jak udowodnić winę?

Oczywiście sprzedawca będzie starał się zrobić wszystko, abyś nie udowodnił mu jego winy i wtedy nie ponosi odpowiedzialności. Warto wiedzieć, że z uszkodzonego pojazdu można korzystać, natomiast wszystkie naprawy powinny być odpowiednio dokumentowane. Wówczas później można od sprzedawcy dochodzić zwrotu poniesionych kosztów.

Czytaj także: Jak złożyć reklamację przy kupnie używanego samochodu?

Kontakt ze sprzedawcą także powinien być oficjalny, odbywać się za pośrednictwem najlepiej listów poleconych. Ewentualne rozmowy najlepiej jest nagrywać.

Jeżeli ugodowe rozwiązanie sprawy nie jest możliwe, powinno skierować się sprawę do sądu. W takim przypadku najlepiej jest zwrócić się do doświadczonego prawnika. Można uzyskać  zwolnienie od ponoszenia kosztów sądowych.

Problemy z nieuczciwymi sprzedawcami samochodów są na tyle częste, że sądy bardzo często uznają ich winę. Dlatego strona pokrzywdzona ma bardzo duże szanse na spełnienie swoich roszczeń i odzyskanie pieniędzy zapłaconych za nietrafny zakup.

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze