Naprawa gwarancyjna trwa bardzo długo. Co robić?

Sprzedawca lub producent, do którego jako konsument zwracasz się z żądaniem reklamacyjnym, rozpatrzy to z pewnością w ramach gwarancji. Takie rozwiązanie jest dla niego po prostu korzystniejsze. Czym dokładnie jest gwarancja?

Naprawa gwarancyjna trwa bardzo długo. Co robić?
  • Iga Gradzka
  • /
  • 25 kwietnia 2019

Przez gwarancję rozumie się dodatkowe uprawnienia, które działają niezależnie od przepisów ustawy. Z tego powodu uprawnienia konsumenta wynikające z gwarancji mogą być niemal dowolnie modyfikowane. Przykładowo narzucona gwarancja może zakładać, że prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu poniesionych na zakup nakładów będzie możliwe dopiero po trzech nieskutecznych próbach naprawy.

Reklamacja na mocy gwarancji

Naprawa gwarancyjna konieczna z uwagi na niesprawność zakupionego produktu sprawia, że wystawca tego dokumentu w okresie zgodnym z ustalonym przy zakupie staje się zobowiązany do usunięcia jej wady fizycznej albo do dostarczenia nowego produktu, tym razem wolnego od wad.

W sytuacji, kiedy reklamacja na niesprawny produkt zgłaszana jest z mocy gwarancji, w tej sprawie trzeba się będzie powoływać na nią już do końca. Chyba że rozwiązanie danej sytuacji okaże się niemożliwe na jej mocy. Wówczas konsument ma prawo do powołania się na ustawę i to przy rozwiązywaniu dokładnie tej samej sytuacji.

Czytaj także: Rękojmia a gwarancja. Poznaj różnice

Najczęściej jednak w przypadku przedłużającej się naprawy gwarancyjnej, jeżeli chce się zmienić podstawę roszczeń na rękojmie, konieczna będzie interwencja sądu. Wówczas powołać się można na niedotrzymanie warunków gwarancji. Warto wiedzieć, że zgodnie z przepisami, gwarancja dana na dany towar nie wyłącza ani nie ogranicza uprawnień kupującego, które wynikają z niezgodności towaru z podpisaną umową.

Zazwyczaj bezpieczniejsze jest przy składaniu pisemnej reklamacji powoływanie się na rękojmie.

Czas naprawy gwarancyjnej

Czas trwania naprawy gwarancyjnej z reguły jest podany w tym dokumencie i wynosi między 14 a 21 dni. Krótszy termin obowiązuje wobec konieczności ustosunkowania się producenta do złożonej reklamacji. Na to ma termin 14 dni. W tym czasie kupujący musi zostać poinformowany, czy reklamacja zostanie, czy nie zostanie uwzględniona.

Przeciągająca się naprawa gwarancyjna daje określony zakres żądań do wykorzystania. Jeżeli takie zgłoszenie reklamacyjne się przeciąga, a konsument nie jest już zainteresowany jego posiadaniem, ma prawo do nieprzyjęcia oferowanego przez producenta świadczenia i może jednocześnie dochodzić naprawienia szkody za nieodpowiednio wykonane zobowiązania.

Czytaj także: W jakiej formie powinna być wydana gwarancja?

Wszelkie uwagi dotyczące nieterminowości i problemów z naprawą towaru należy zgłaszać sprzedawcy w formie pisemnej. Daje to gwarancję konieczności ustosunkowania się do nich wszystkich, zyskuje się także jakiś dowód na wypadek konieczności postępowania sądowego. W przypadku braku możliwości dojścia do porozumienia, rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do rzecznika praw konsumentów albo skierowanie sprawy na drogę sądową.

Czytaj także: Zagubiona gwarancja. Co robić?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze