Prawa kupującego z tytułu rękojmi na mieszkanie

Naprawienie szkody przez sprzedającego w przypadku skorzystania z rękojmi nie musi być trudne.

Prawa kupującego z tytułu rękojmi na mieszkanie
  • Iga Gradzka
  • /
  • 19 kwietnia 2019

Jeśli kupisz mieszkanie, które ma wady, możesz domagać się naprawienia szkody przez sprzedającego (zwykle będzie to firma deweloperska). Korzysta się wtedy z prawa rękojmi.

Rękojmia dewelopera

W ramach rękojmi kupujący może żądać obniżenia ceny za mieszkanie, które kupił. Może też odstąpić od umowy. No chyba, że deweloper usunie wadę. Można też zażądać, by deweloper przekazał nam mieszkanie, które nie ma wad. W przypadku mieszkania trzeba pamiętać, że nie można zażądać, by wada została usunięta, jeśli jej naprawa, czyli doprowadzenie do stanu zgodnego z umową jest niemożliwa albo też wymaga poniesienia szczególnie wysokich kosztów.

Jak ocenia się nadmierność kosztów? Bierze się pod uwagę wartość, jaką ma rzecz, która nie ma wad oraz rodzaj tej wady. Ocenia się też wszelkie niedogodności, na które byłby narażony kupujący w czasie naprawiania szkody. W przypadku nieistotnej wady kupujący nie ma prawa odstąpienia od umowy z deweloperem.

Sprawdź także:

Kto ponosi koszty naprawy wadliwie zamontowanego sprzętu?

Skutki wadliwego montażu rzeczy

Nowe przepisy umożliwiają też kupującym dochodzenie swoich praw w razie wadliwego zamontowania rzeczy. Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady.

Jeżeli sprzedawca nie wykona tego, kupujący może zrobić to sam na koszt sprzedawcy. Jeśli demontaż i ponowne zamontowanie sprzętu kosztuje dużo więcej niż rzecz, która była sprzedana, nie trzeba takich rzeczy naprawiać na koszt przedsiębiorcy. Wtedy kupujący będzie musiał zapłacić część kosztów, które przekraczają całkowity koszt zamontowanego sprzętu.

Sprawdź także:

Rękojmia za wady fizyczne nieruchomości

Okres rękojmi za mieszkanie

Osoba, która kupuje mieszkanie może skorzystać z rękojmi w terminie 5 lat od momentu odbioru technicznego. Trzeba pamiętać, by o usterce powiadomić dewelopera niezwłocznie. Warto pamiętać, by roszczenia zawrzeć na piśmie i to koniecznie listem poleconym. Deweloper musi być poinformowany w ciągu miesiąca od momentu wykrycia wady.

Jak zgłosić wadę z tytułu rękojmi na mieszkanie?

Aby prawidłowo zgłosić usterki powinniśmy je dobrze udokumentować. Jak już wspomniane zostało wcześniej, należy skorzystać z formy pisemnej. Wszystkie inne ustalenia też warty poczynić na piśmie. Korespondencję wysyłamy w formie listu poleconego, aby mieć potwierdzenie, że została ona wysłana. Zabezpiecza to skutecznie nasze interesy w całym procesie korzystania z rękojmi wobec dewelopera.


 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze