Domniemanie istnienia wady

Przepis ten reguluje termin, w ciągu jakiego czasu istnieje domniemanie, że w zakupionym towarze była wada. Dotyczy to przypadków, gdy kupującym jest konsument.

Sprzedaż laptopów

Jeżeli konsument stwierdzi przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, że rzecz ta ma wady fizyczne, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała już w chwili zakupu towaru.

Roczny termin

Nowelizacja prawa z dnia 24 grudnia 2014 r. przedłuża termin, w ciągu którego istnieje domniemanie wady rzeczy tkwiącej w niej od momentu zakupu. W poprzednim stanie prawnym termin ten wynosił bowiem pół roku.

Jeśli daną rzecz kupiliśmy 20 stycznia 2017 r., towar możemy zareklamować do 20 stycznia 2019 roku. Jeżeli zgłosimy reklamację do 20 stycznia 2018 r. wówczas jest domniemanie, że wada była w tej rzeczy już w momencie sprzedaży. To sprzedawca musi udowodnić, że tak nie było, tj. że wada wystąpiła np. ze względu na złe używanie.

Punktem granicznym jest moment wydania rzeczy kupującemu. Po zgłoszeniu reklamacji przed upływem tego rocznego terminu automatycznie zakłada się, że rzecz była wadliwa w chwili jej sprzedaży, co znacznie upraszcza reklamację. Takie domniemanie obowiązuje jednak tylko w stosunku do konsumenta.

Jest to przepis zdecydowanie polepszający pozycję klienta w stosunku do sprzedawcy.

Warto zauważyć, że w praktyce, z uwagi na dosyć długi termin tego domniemania, sprzedawcy ciężko będzie ustalić, czy zgłoszony przez konsumenta problem wynika z używania rzeczy, czy już tkwił w niej i jest np. związany z nieprawidłowościami w procesie produkcji. Z tej strony przepis ten jest zatem niekorzystny dla sprzedawców.

Podstawa prawna:

Art. 5562 kodeksu cywilnego

Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.

Tagi: reklamacje

Komentarze