Reklamacja towaru bez oryginalnego opakowania i zwrot rozpakowanego towaru. Czy można reklamować takie towary?

Reklamacja dotyczy najczęściej towaru, a nie jego opakowania. Stąd odmowa przyjęcia reklamacji z powodu braku oryginalnego opakowania nie ma oparcia w przepisach prawa. Jeśli kupiłeś towar przez internet i zerwałeś folię zabezpieczającą, by zapoznać się z jego właściwościami, to i tak możesz skorzystać z prawa do zwrotu. Czy jednak zawsze możesz zareklamować towar bez opakowania?  

Reklamacja towaru bez oryginalnego opakowania i zwrot rozpakowanego towaru. Czy można reklamować takie towary?
  • Michał Górecki
  • /
  • 18 września 2019

Najprościej rzecz ujmując: tak. Jeśli przez lata trzymałeś w piwnicy lub na strychu wielkie pudła po elektronice, możesz wyrzucić do śmieci. Prawo nie określa, że z skorzystanie z prawa do reklamacji jest uzależnione od posiadania oryginalnego opakowania. Zapisy, by dostarczyć towar w oryginalnym opakowaniu mają zniechęcić klientów do dochodzenia swoich praw. Co ważne, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisał go do katalogu klauzul niedozwolonych.

Reklamacja towaru kupionego przez internet. Nie mam oryginalnego opakowania

Musisz pamiętać, że jeśli chcesz zareklamować towar, wcześniej kupiony przez internet, twoim obowiązkiem jest zapakować produkt w sposób bezpieczny. Nie ma wymogu używania do tego celu oryginalnego opakowania.

Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego?Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego? Rafał Stępniewski

Reklamacja towaru w sklepie stacjonarnym

Jeśli chodzi natomiast o sklepy stacjonarne, to możliwość zwrotu towaru jest wyłącznie dobrą wolą sprzedawcy. Może on ustalić w tym zakresie własne zasady zwrotów, a co za tym idzie również zażądać zwrotu w oryginalnym opakowaniu. Inaczej będzie w przypadku reklamacji.

Reklamację towaru możesz złożyć nawet jeśli nie masz oryginalnego opakowania. Co istotne, sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji z tego powodu. Dlaczego? Reklamujesz bowiem wadliwy produkt, a nie jego opakowanie.

Towar kupiony w internecie

I tu pojawia się też inny ważny problem. Co w przypadku towaru kupionego przez internet? Jak wiadomo, masz prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. W takiej sytuacji możesz odesłać towar bez oryginalnego opakowania. Sprzedawca nie może żądać od ciebie odesłania produktu w oryginalnym opakowaniu. Możesz bowiem zapoznać się produktem, który kupiłeś, co oznacza, że możesz otworzyć opakowanie i sprawdzić jego funkcjonalność.

Przykładem niedozwolonej klauzuli jest zapis, że towar musi być zwrócony w oryginalnym opakowaniu, z wszelkimi foliami ochronnymi i plombami zabezpieczającymi towar.

CZYTAJ TEŻ Jak skutecznie zablokować telemarketera? Unia Europejska proponuje specjalny prefiks

Sprzedawca nie chce przyjąć towaru

Jeśli sprzedawca nie chce respektować tego prawa, warto zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów. Przy okazji warto pamiętać by odmowa przyjęcia reklamacji była sporządzona na piśmie.

Wyjątki, czyli kiedy trzeba mieć oryginalne opakowanie

Oczywiście istnieją wyjątki. W przypadku zwrotu określonych towarów, zawsze muszą mieć one oryginalne opakowanie. Chodzi tutaj o nagrania audiowizualne i programy komputerowe, które są zapisane na nośnikach. Nie można ich zwrócić bez oryginalnego pudełka czy folii. Inaczej każdy mógłby sobie skopiować zawartość i oddać towar z powrotem do sklepu. Innym rodzajem produktów podlegających tym obostrzeniom są towary, których po otwarciu w ogóle nie można zwrócić. Chodzi o leki i artykuły higienicznie.

Warto jednak pamiętać, że złożenie reklamacji czyli zgłoszenie niezgodności towaru z umową jest czymś innym niż dochodzenie praw na podstawie karty gwarancyjnej. Producent lub sprzedawca może zażądać dostarczenia produktu w oryginalnym opakowaniu, jeśli chcesz skorzystać z gwarancji.

Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni?Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni? Dorota Kraskowska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: konsument
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze