Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni?

Szykują się duże zmiany m.in. w Ustawie o prawach konsumenta i Kodeksie cywilnym. Nowe przepisy sporo “namieszają” w dotychczasowej rzeczywistości prawnej. Zmiany dotyczą m.in. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, którym autorzy przepisów fundują w określonych przypadkach nowe przywileje i dodatkową ochronę. Z kolei sprzedawcy mogą mieć w związku ze zmianami sporo dodatkowej pracy. Co konkretnie zmieni się od 1 czerwca 2020 roku, kiedy przepisy wejdą w życie?

Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni?
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 22 sierpnia 2019

Obecnie w kwestii praw konsumenta obowiązują m.in. przepisy Ustawy z 30 maja 2014 roku. Kiedy wchodziły w życie w grudniu 2014 roku, również wprowadziły rewolucję, przede wszystkim istotnie zwiększyły prawa konsumentów i nałożyły na sprzedawców nowe obowiązki. 

I tak na przykład, klienci od tej pory mogli bez podawania żadnych przyczyn odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość w dłuższym 14-dniowym terminie, zamiast jak dotychczas, 10-dniowym. 

Sprzedawcy zostali natomiast zobowiązani do informowania klientów o wszystkich kosztach wynikających z zawieranych umów. Co istotne, po wejściu w życie nowego prawa musieli to robić jeszcze przed zawarciem umowy z klientem. 

Sprzedawcy musieli wprowadzić szereg zmian w swoich regulaminach i zmodyfikować podejście do obsługi klienta. Konsument wreszcie, dzięki Ustawie z 2014 roku — jako ten słabszy uczestnik rynku — otrzymał większą ochronę. 

Zmiany w prawie konsumenckim, które wejdą w życie w przyszłym roku będą wiązały się z dodatkowymi przywilejami dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Przedsiębiorca konsumentem

Zgodnie z nadchodzącymi zmianami w prawie konsumenckim oraz Kodeksie cywilnym,  osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będzie w określonych sytuacjach traktowana jak konsument i w związku z tym będzie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów mimo, że jest przedsiębiorcą.

To zupełnie nowe podejście, bo obecnie przedsiębiorcy dokonującemu zakupów na fakturę nie przysługują żadne uprawnienia konsumenckie.

Po zmianie przepisów osoba prowadząca działalność gospodarczą będzie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów w następujących zakresach:

  • niedozwolonych postanowień umownych — tzw. klauzul abuzywnych,

  • rękojmi za wady,

  • prawa odstąpienie od umowy zawartej na odległość (np. przez internet czy telefon) lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Aby przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą (nie dotyczy spółek handlowych) był objęty ochroną przewidzianą dla konsumentów, musi być spełniony jeden istotny warunek — umowa, którą zawiera ze sprzedawcą, nie może mieć charakteru zawodowego. Co to oznacza? Umowa nie może dotyczyć bezpośrednio branży, w której specjalizuje się przedsiębiorca. Bo jeśli umowa będzie miała “zawodowy charakter”, wówczas przedsiębiorca straci uprawnienia konsumenckie. A jak to wygląda w praktyce?

CZYTAJ TEŻ Jakie skutki prawne wywołuje odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej na odległość?

CZYTAJ TEŻ Formularz odstąpienia

Hydraulik zawiera umowę bez “zawodowego charakteru”, czyli otrzymuje uprawnienia konsumenta

Hydraulik postanawia kupić drukarkę — chce drukować faktury swoim klientom. Prowadzi działalność gospodarczą i kupuje sprzęt na fakturę. Obecnie zakup na fakturę pozbawia go jakichkolwiek praw konsumenckich. Ale po zmianie przepisów od czerwca 2020 roku, jeśli drukarka się zepsuje, hydraulik będzie mógł skorzystać z uprawnień konsumenckich. Dlaczego? Umowa, którą zawarł nie była bezpośrednio związana z jego zawodem, bo nie kupował obcinaków, nożyc i gratowników do rur, ale drukarkę — sprzęt, który nie wiąże się bezpośrednio z codzienną pracą hydraulika.

Zawodowy charakter umowy — kto to będzie weryfikował?

Weryfikacja tego, czy dana czynność ma zawodowy charakter, będzie odbywać się w oparciu o CEiDG — Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej — a konkretnie o wpisane tam kody PKD określające rodzaje działalności gospodarczej. Taka weryfikacja musi być bardzo rzetelna, bo przecież decyduje o tym, czy przedsiębiorcy będą przysługiwać uprawnienia konsumenckie, czy też nie. 

I tu zaczyna się prawdziwa zabawa. Bo kto to będzie sprawdzał? Na chwilę obecną wydaje się, że autorzy zmian w prawie konsumenckim i Kodeksie cywilnym przydzielą te zadania sprzedawcom.

Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Nowe obowiązki sprzedawców

Perspektywa konieczności weryfikacji zawodowego charakteru umów oznacza dla sprzedawców i usługodawców, że już niedługo mogą mieć bardzo dużo dodatkowej pracy. Będą musieli przeanalizować i przebudować swoje regulaminy, no i oczywiście każdorazowo — w momencie, gdy przedsiębiorca będzie chciał odstąpić od umowy lub skorzystać z rękojmi w pełnym zakresie jak konsument — sprawdzić w oparciu o kody PKD, czy w tej konkretnej sytuacji będzie on mógł skorzystać z ochrony na prawach konsumenta. A to wymaga zaangażowania znacznych sił i środków. 

Obecnie analiza tego, czy konkretny zakup dotyczy zawodowej działalności przedsiębiorcy ma się odbywać w szczególności o przedmiot wykonywanej działalności. Zatem w jaki inny jeszcze sposób ma się odbywać taka analiza? Co jeszcze może zrobić sprzedawca, aby ułatwić sobie ustalenie, czy umowa ma zawodowy charakter czy nie?

Dużym ułatwieniem dla sprzedawców byłaby na przykład możliwość pozyskania od klientów — przedsiębiorców oświadczenia, że dana umowa mieści się w katalogu czynności zawodowych. Czas pokaże, w jakim kierunku pójdzie wykładnia zwrotu “w szczególności”, czy na korzyść sprzedawców, czy wręcz przeciwnie.

Zmiany w prawie konsumenckim oraz Kodeksie cywilnym, które wejdą w życie od 1 czerwca 2020 roku znacznie poszerzą grupę podmiotów, korzystających z uprawnień konsumenckich. Z pewnością spodobają się osobom prowadzącym działalność gospodarczą, bo ta grupa zostanie objęta ochroną konsumencką w trzech istotnych obszarach: w zakresie klauzul abuzywnych, rękojmi za wady oraz w zakresie odstąpienia od umowy zawartej na odległość. 

W kolejnych materiałach pokażemy, co konkretnie zmieni się w każdym z tych trzech obszarów. 

Prawo konsumenckie 2020. W jakich sytuacjach przedsiębiorca zyska ochronę jak zwykły konsument?Prawo konsumenckie 2020. W jakich sytuacjach przedsiębiorca zyska ochronę jak zwykły konsument? Dorota Kraskowska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze