google

Jak bezpiecznie kupić gwiazdkowy prezent przez Internet?

Tomasz Wolf · 05 grudnia 2018

Najwięcej na prezenty pod choinkę wydają obywatele krajów uboższych. Polacy przeznaczają na świąteczne podarki jedną piątą swoich miesięcznych dochodów. Z roku na rok coraz więcej osób dokonuje zakupu prezentów przez Internet.

Z raportu Deloitte wynika, że na tegoroczne święta Bożego Narodzenia wydamy średnio 1168 zł, a same prezenty pochłoną 532 zł - to o 6% więcej niż rok temu. Aż 44 proc. pieniędzy pozostawimy w sklepach online.

– Ten sześcioprocentowy wzrost jest najwyższym w analizowanych krajach. Podobny wynik zanotowała Rosja. Największym budżetem na świąteczne wydatki dysponują jednak Brytyjczycy z 587 euro i Hiszpanie z blisko 495 euro. W porównaniu tym należy brać pod uwagę sytuację ekonomiczną i siłę nabywczą w danym kraju – mówi Wojciech Górniak, dyrektor, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Deloitte.

Jaki prezent spodziewamy się zobaczyć pod choinką? W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, są to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również słodycze i książki. A jakimi prezentami zamierzamy obdarować najbliższych? Podobnie jak w ubiegłym roku, przede wszystkim książkami. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy oraz słodycze.

Polacy inspiracji prezentowych szukają przede wszystkim w Internecie - 49,5 proc. Prawie jedna trzecia naszych rodaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale tych, które mają oddziały stacjonarne. Jedna czwarta dokona zakupu w platformach e-commerce. Łącznie zostawimy w nich aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty.

Świąteczny nastrój może sprawić, iż zaczniemy robić zakupy pod wpływem emocji i bez większego zastanowienia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o podstawowych zasadach zakupów:

  • Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Zwracaj uwagę na strony internetowe, oferujące markowe produkty w bardzo niskich cenach. Sprawdź, czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy, zwłaszcza to, gdzie ma siedzibę. W przypadku sprzedawców spoza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione.
  • W Dzień Darmowej Dostawy, przypadający 5 grudnia, sklepy biorące udział w akcji nie naliczają kosztów dostarczenia produktów. Mają jednak prawo do określenia minimalnej wartości zamówienia, np. na 20 zł. Dokładnie zapoznaj się z warunkami promocji. Kilka dni wcześniej zwróć uwagę na produkty, które zamierzasz zamówić korzystając z darmowej dostawy. Upewnij się, czy sklep 5 grudnia nie wycofał z oferty najtańszych artykułów.
  • Sprawdź opinie na niezależnych portalach. Zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony. Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca otworzył działalność, ile otrzymał pozytywnych opinii, czego one dotyczą i kiedy były dodane.
  • Towar zakupiony przez Internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
  • Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności. Jeśli jednak wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym, zwykłym sposobem dostarczenia, oferowanym przez sprzedającego.
  • Ponosisz koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.
  • Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Kupując go, możesz to sprawdzić tak jak w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą odda Ci jako zwrot. 
  • Nie musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później w dochodzeniu roszczeń, np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu.
  • Nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
  • Masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy jak najszybciej. Zgodnie z prawem, reklamacja przysługuje Ci w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.

Według Deloitte, najwcześniej w Europie świąteczne zakupy planują zrobić Austriacy (48 proc.), Brytyjczycy (52 proc.) i Niemcy (55 proc.). Polacy, wspólnie z Włochami, wiodą prym w kupowaniu prezentów na ostatnią chwilę. W obu krajach w ubiegłym roku 27 proc. respondentów nabywało świąteczne podarki w okresie od 15 do 24 grudnia.

Tomasz Wolf

Tomasz Wolf

zakupy towaru konsument

Podziel się:

Powiązane posty