Ponad 9 mln klientów łączy się z bankiem przez smartfona

Po pierwszym kwartale 2019 r. liczba klientów, którzy aktywnie korzystają z aplikacji mobilnych swoich banków przekroczyła 9 milionów – informuje Związek Banków Polskich (ZBP). To oznacza, że zaledwie w ciągu roku nastąpił skok tej liczby o blisko 3 mln!

Ponad 9 mln klientów łączy się z bankiem przez smartfona
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 4 lipca 2019

Popularność bankowości elektronicznej

Jak informuje Związek Banków Polskich, przytoczone statystyki świadczą o tym, że obecnie ponad połowa klientów korzystających z bankowości elektronicznej robi to za pomocą urządzeń mobilnych takich jak smartfon lub tablet.

Jak wynika z raportu NetBank, w I kwartale 2019 roku liczba rachunków klientów indywidualnych, którzy posiadają możliwość korzystania z bankowości elektronicznej osiągnęła 38,72 mln, z czego 17,49 mln użytkowników co najmniej raz w miesiącu logowało się do systemu transakcyjnego w swoim banku.

Sprawdź także:

Porównując te dane do ostatniego kwartału 2018 roku widać wzrost w obu kategoriach, odpowiednio o 1,65% i 1,6%. Jak zaznacza ZBP w przypadku klientów indywidualnych, którzy aktywnie korzystają z elektronicznej bankowości, ponad 51% korzysta z niej za pomocą dedykowanych aplikacji mobilnych udostępnianych przez banki. W I kwartale liczba aktywnych użytkowników mobilnej bankowości, przekroczyła już 9 mln klientów. To wynik wyższy o 3,22% względem IV kwartału 2018 roku i aż 43% wyższy w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Oznacza to, że w ciągu 12 miesięcy liczba osób aktywnie korzystających z bankowości w komórce zwiększyła się nominalnie o 2,72 mln klientów – poinformował Związek Banków Polskich.

Nasycenie bankowości detalicznej a rozwój technologii

Jak powiedział cytowany na stronie ZBP wiceprezes tej instytucji, Włodzimierz Kiciński „Rynek bankowości detalicznej w Polsce jest już stosunkowo nasycony. Według naszych badań, ubankowienie mierzone odsetkiem osób powyżej 15 roku życia, posiadających konto w banku sięgnął w marcu tego roku 89%. Liczba nowych, aktywnych użytkowników bankowości mobilnej jest natomiast bardzo zbieżna z liczbą nowych użytkowników bankowości elektronicznej – w obu przypadkach w tym kwartale mieliśmy do czynienia ze wzrostem na poziomie ok.

270 tys. klientów.

Sprawdź także:

Jak ocenia ekspert, wszystko wskazuje na to, że nowe, dynamicznie rozwijające się technologie, funkcjonalności i interfejsy bankowości mobilnej będą  istotnym czynnikiem determinującym wybory konsumentów oraz równie ważnym elementem polityki konkurencyjnej banków. Warto jednak pamiętać, że banki ponoszą dziś ogromne nakłady na bezpieczeństwo i rozwój nowoczesnych technologii, których oczekują ich klienci, ale ograniczony z jednej strony potencjał wzrostu rynku, przy jednoczesnych bardzo wysokich obciążeniach sektora z drugiej, mogą w długim okresie stanowić zagrożenie dla dalszego rozwoju w tych obszarach.

Jak korzystamy z bankowości elektronicznej?

W najnowszym raporcie Związku Banków Polskich nie zabrakło kilku ciekawych liczb pokazujących, w jaki sposób korzystamy z bankowości elektronicznej. Jak wynika z danych dotyczących systemu Express Elixir zebranych w pierwszym kwartale 2019 roku odnotowano blisko 5 mln przelewów natychmiastowych. Wartość obrotów spadła o 2,77% do wartości 9 mld zł. Także w pozostałych systemach rozliczeń prowadzonych przez Krajową Izbę Rozliczeniową, czyli Elixir i Euro Elixir odnotowano nieznaczne spadki liczby komunikatów oraz wartości obrotów.

Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej

Wraz z rosnącą popularnością elektronicznej bankowości, w tym aplikacji mobilnych, rośnie również liczba zagrożeń dla naszych pieniędzy. Choć banki ponoszą niemałe inwestycje w zakresie bezpieczeństwa, pomysłowość przestępców nie zna granic. Ich działania polegają na podstępnym przejęciu danych niczego nieświadomych klientów banków, dzięki czemu uzyskują niepowołany dostęp do pieniędzy. Choć skala tego zjawiska nie jest porażająca, warto samemu zadbać o swoje bezpieczeństwo. To przecież od nas zależy, gdzie i komu podajemy nasze dane, które mogą posłużyć do autoryzowania transakcji finansowych. Przede wszystkim należy uważać na podejrzane witryny internetowe podszywające się pod bankowe strony. W razie jakichkolwiek wątpliwości powinniśmy skontaktować się z naszym bankiem, którego pracownik udzieli nam wszelkich niezbędnych informacji.

Sprawdź także:

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: finanse

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze