Już nie centra handlowe, a parki handlowe. W Polsce jest ich coraz więcej. I to w małych miastach

Już nie centra handlowe, a parki handlowe. W Polsce jest ich coraz więcej. I to w małych miastach
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 9 kwietnia 2019

Już ponad 1,52 mln metrów kwadratowych ma powierzchnia parków handlowych w Polsce. To wynik najnowszego raportu „Parki handlowe w Polsce”. Do końca tego roku ma wzrosnąć jeszcze o 170 tys. metrów.

Jak informuje raport CBRE i TreiReal Estate Poland, ponad połowę (56 proc.) nowej powierzchni w parkach handlowych oddano w I kwartale 2019 r w miastach aglomeracyjnych, jednak udział powierzchni w średnich miastach (od 100 tys. do 200 tys. mieszkańców) i małych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców) stopniowo rośnie.

Sprawdź: Będziemy płacić kaucje z plastikowe butelki?

Eksperci CBRE szacują, że "w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. m kw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. m kw. powierzchni parków handlowych". Jak podaje raport szczególnie interesujące dla inwestorów są mniejsze miejscowości, bo parki handlowe są zwykle jedynymi centrami handlu w okolicy. Są już budowane w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Centra handlowe w małych miastach

Zapędom inwestorów nie przeszkadza ograniczenia handlu w niedzielę. Najpierw tworzono przecież ogromne galerie handlowe w dużych miastach, by potem wyprowadzić je na obrzeża. Teraz mamy kolejny etap. Zamiast regionalnych galerii handlowych powstają parki handlowe.

W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii „big box”, które cechują się największą powierzchnią (powyżej 10 tys. mkw.) i stanowią 45 proc. aktualnych zasobów. Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni 3 — 10 tys. mkw., a ich udział w rynku wynosi 41 proc. 

Sprawdź także: Żywność pełna chemii? Jak reklamować żywność

Autorzy analizy zaznaczyli, że "ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W centrach śródmiejskich najwyższy wskaźnik odwiedzin przypada na dni od piątku do niedzieli. W parkach handlowych jest odwrotnie — najlepsze obroty obiekty te odnotowują w ciągu tygodnia."

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: konsument

UWAGA KONKURS

Konkurs - Kampania Bezpieczne zakupy w internecie
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze