Czas na zmianę opon. Co naprawdę dają zimówki i wielosezonówki?
Znacie ten nagłówek „zima zaskoczyła drogowców”? Często, gdy spadnie pierwszy śnieg, to samo można napisać o polskich kierowcach. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zaleca, by do warsztatu zmieniającego opony wybrać się wcześniej, kiedy temperatura spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. W ten sposób unikniemy czasochłonnych kolejek, a w razie nagłego spadku temperatur, o prawie połowę obniżymy ryzyko stłuczki lub wypadku. Co naprawdę dają zimówki i wielosezonówki?
- Mikołaj Frączak
- /
- 18 listopada 2019
Bezpieczeństwo jazdy zimą – jakie opony wybrać?
Strefy kontrolowanego zgniotu, poduszki powietrzne, zaawansowane systemy wspierające kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach – w ciągu ostatnich dwóch dekad koncerny motoryzacyjne solidnie odrobiły lekcję z dziedziny bezpieczeństwa biernego samochodów. Z drugiej strony, nasze auta jeżdżą zdecydowanie szybciej. Statystyczny Polak pokonuje również coraz więcej kilometrów. Nawet najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy samochód może się jednak zamienić w śmiertelną pułapkę wówczas, gdy nie został „uzbrojony” w odpowiednie ogumienie, zatem do zagadnienia sezonowej zmiany opon, należy podejść bardzo poważnie!
Jak podkreśla w komunikacie Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), nowoczesne i homologowane opony zimowe oraz całoroczne gwarantują bezpieczeństwo w naprawdę różnych warunkach pogodowych zarówno jesienią jak i zimą. Wbrew obiegowym opiniom, sprawdzają się nie tylko na śniegu, ale również w czasie ulewnego deszczu oraz na suchej nawierzchni – także wtedy, gdy z powodu coraz częściej pojawiających się anomalii, temperatura wzrośnie nagle do kilkunastu stopni Celsjusza na plusie.
CZYTAJ TEŻ Jak sprawdzić jakość opon?
Oznaczenia opon zimowych i całorocznych
PZPO przypomina, że zarówno zimowe jak i całoroczne opony, które przeszły przewidziane normami testy potwierdzające ich możliwości, w zimowych warunkach powinny być oznakowane piktogramem płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Warto odróżnić to od oznaczenia „M+S”, które oznacza, że producent uznaniowo ocenił, że bieżnik nadaje się do jazdy po błocie i śniegu, jednak mieszanka gumowa nie jest typowo zimowa.
Czy opony zimowe są skuteczne?
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi na zlecenie Komisji Europejskiej, stosowanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc. Według PZPO jadąc 29 km na godzinę po zaśnieżonej jezdni, droga hamowania na oponach zimowych będzie o połowę krótsza niż w przypadku letniego ogumienia. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy małą, miejską osobówką czy nowoczesnym SUV-em.
Opony zimowe czy wielosezonowe?
W ostatnich latach najbardziej rośnie sprzedaż opon całorocznych stosowanych zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich. Ich projektantom udało się osiągnąć pewien „kompromis”. To idealne określenie. Z jednej strony pozwala na pewne oszczędności po stronie kierowcy, który zamiast dwóch kompletów opon kupuje tylko jeden, z drugiej zaś wielosezonówki nie mogą pochwalić się wszystkimi zaletami opon zimowych, które osiągają krótszą drogę hamowania i posiadają lepszą mieszankę gumową przeznaczoną na jazdę, nawet w arktycznych warunkach.
W dyskusjach zwolenników wielosezonowego ogumienia z właścicielami zimówek, pojawia się także argument coraz łagodniejszych zim. Rzeczywiście, klimat jest łaskawszy, ale nie można wykluczyć, że w którymś momencie pojawi się nagły atak zimy ze śnieżycami i zamieciami. Tak samo planując wyjazd, np. w góry, musimy mieć świadomość, że warunki jazdy statystycznie są tam dużo trudniejsze niż w pasie nizin czy miastach.
Zdaniem ekspertów opony całoroczne są dobrym wyborem wówczas, gdy używamy samochodu głównie do jazdy miejskiej, po regularnie odśnieżanych ulicach. Rozwiązanie to może być dedykowane kierowcom preferującym spokojną jazdę i pokonujących niewielkie dystanse (kilka tysięcy kilometrów rocznie).
Na opony zimowe powinni zdecydować się kierowcy, którzy jeżdżą często lub na dalekich dystansach, także poza terenami miejskimi. To najlepsze rozwiązanie dla właścicieli samochodów o większej mocy, którzy cenią cichą pracę auta i komfort jazdy.
CZYTAJ TEŻ Jak sprawdzić wiek opony i nie dać się oszukać?
Jazda na letnich oponach zimą
Pozostawienie letniego ogumienia na jesień i zimę to nieodpowiedzialne zachowanie, które może skutkować poważnym wypadkiem. Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie swoim i innych użytkowników dróg. Rezygnacja z dodatkowego wydatku w postaci odpowiednich opon może skończyć się dużo wyższymi stratami finansowymi.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.