Roaming 2020. Ile zapłacę za transmisję danych?

Jednym z najwyraźniej odczuwalnych dobrodziejstw Unii Europejskiej, oprócz otwartych granic, są obniżone koszty połączeń telekomunikacyjnych w roamingu na terenie Wspólnoty. Od 2020 roku mniej zapłacimy za transmisję danych w innych krajach UE, a także w Norwegii, Islandii oraz Księstwie Liechtenstein – nawet wtedy, kiedy intensywnie i przez długi czas korzystamy z usługi roamingu. Ile zapłacę za transmisję danych?

Roaming 2020. Ile zapłacę za transmisję danych?
  • Michał Górecki
  • /
  • 22 listopada 2019

Co to jest Polityka Uczciwego Korzystania?

Od co najmniej dekady stawki za usługi telekomunikacyjne dla osób przebywających w innym niż macierzysty kraju Unii Europejskiej były systematycznie obniżane. Wraz z tą tendencją pojawił się problem osób, które przebywając w Niemczech, Austrii czy Irlandii nie decydowały się na zakup usługi u lokalnego operatora, tylko przez długi czas korzystały z karty SIM polskiego telekomu. Aby ograniczyć straty firm telekomunikacyjnych, Komisja Europejska zdecydowała się na wprowadzenie tzw. Polityki Uczciwego Korzystania (FUP), która zezwala na nakładanie na klientów dodatkowych opłat z tego tytułu. Nie mogą one być wyższe niż ustalone pułapy. Te, już od 1 stycznia 2020 roku zostaną obniżone.

Ile wynoszą maksymalne opłaty dodatkowe za transmisję danych w UE?

Zgodnie z decyzją Brukseli od 1 stycznia 2020 roku stawka za 1 GB (1000MB) w transmisji danych w ramach roamingu w granicach UE, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu po naruszeniu zasad FUP nie może być wyższa niż 15 PLN netto, czyli 18,45 PLN brutto. To górny limit dla osób, które podlegają dodatkowej opłacie z tytułu stwierdzenia niestandardowego bądź niewłaściwego korzystania z usługi roamingu. Dotyczy to m.in. osób pracujących w innym europejskim kraju i korzystających stale z polskiego numeru w swoim telefonie.

CZYTAJ TEŻ Jak przygotować się do pracy zdalnej?

Jakie obowiązki leżą po stronie operatora komórkowego?

KUPON RABATOWY

Zgodnie z prawem usługodawcy telekomunikacyjni mają obowiązek poinformowania abonentów o zmianie ceny za transmisję danych w roamingu. Mogą to zrobić poprzez opublikowanie aktualnych stawek na swojej stronie internetowej. Muszą to zrobić z początkiem grudnia, bowiem zgodnie z przepisami klient powinien zostać o tym fakcie poinformowany na miesiąc przed rozpoczęciem obowiązywania nowej taryfy cenowej.

Jeśli abonenci nie zgadzają się na nowe stawki, mają prawo wypowiedzieć umowę, jednak muszą się liczyć z obowiązkiem zwrotu ulgi przyznanej przez operatora w momencie zawierania umowy.

CZYTAJ TEŻ Jak przygotować się do pracy zdalnej?

Koszty roamingu – jak sprawdzić?

Każdorazowo przed wyjazdem z kraju warto dokładnie przyjrzeć się zasadom roamingu spisanym w naszej umowie telekomunikacyjnej, a w przypadku usług pre-paid – wczytać się w regulamin korzystania z usługi oraz dostępne na stronach internetowych cenniki.

Warto pamiętać, że w wielu taryfach abonamentowych operatorzy przyznają swoim klientom określony pakiet minut oraz gigabajtów do wykorzystania w trakcie pobytu w innym kraju Unii Europejskiej. Warto zapoznać się z tymi zapisami, bowiem pomogą nam one dokładnie zaplanować wydatki oraz korzystanie z telefonu poza granicami Polski. Warto również poznać ceny usług po przekroczeniu dostępnych limitów, aby ograniczyć ryzyko niemiłej niespodzianki w kolejnym rachunku przesłanym przez firmę telekomunikacyjną.

Po drugie, w przypadku dłuższego pobytu poza granicami Polski warto zastanowić się nad zakupem usługi u lokalnego operatora, np. w wersji pre-paid. Często takie rozwiązanie pozawala na dodatkowe oszczędności i większy komfort korzystania z telefonu. Należy pamiętać, że zakup takiej usługi wiąże się z obowiązkiem rejestracji numeru telefonu, podobnie jak jest to w przypadku polskich usług przedpłaconych. 

CZYTAJ TEŻ Transakcje bankowe z wykorzystaniem publicznych sieci Wi-Fi — czy to bezpieczne?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

UWAGA KONKURS

Konkurs - Kampania Bezpieczne zakupy w internecie
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze