Opony ze sklepu internetowego. Co robić, jak w magazynie nie ma już towaru w zamówionej przeze mnie cenie?

Złożyłem zamówienie na opony samochodowe w sklepie internetowym. Otrzymałem potwierdzenie realizacji zamówienia. Niestety okazało się, że nie otrzymam opon w zamówionej cenie. Sklep tłumaczy, że towar znajdował się w magazynie w hurtowni. Po dostawie opon z hurtowni do sklepu okazało się, że opony są uszkodzone i oczywiste jest, że w takiej sytuacji sklep nie mógł mi dostarczyć wadliwego produktu. I tu zaczynają się schody – sklep tłumaczy, że może sprzedać mi takie same opony, ale już innych cenach – wyższych. Nalegam na realizację mojego zamówienia w cenie pierwotnej, tym bardziej, że otrzymałem potwierdzenie realizacji tego zamówienia. Czy sklep ma prawo anulować to zamówienie beż żadnych konsekwencji? Albo oferować mi wyższą cenę tłumacząc, że ten problem nie wystąpił z ich winy i że obecnie takie same opony może kupić wyłącznie w zmienionej, podwyższonej cenie?

Opony ze sklepu internetowego. Co robić, jak w magazynie nie ma już towaru w zamówionej przeze mn
  • Anna Stępniewska
  • /
  • 19 lutego 2019

Zawarta w regulaminu sklepu informacja o przyjęciu zamówienia do realizacji jest oświadczeniem Sprzedawcy o przyjęciu złożonej przez Klienta oferty i z chwilą jej otrzymania przez Klienta zostaje zawarta umowa sprzedaży. Oznacza to, że sklep jako Sprzedawca jest związany zawartą umową.

Nie ma możliwości anulowania zamówienia bez konsekwencji, jeżeli doszło do ważnego zawarcia umowy, a dodatkowo odpowiedzialność za niewykonanie umowy spoczywa na Sprzedawcy działającym przy pomocy osób trzecich. W opisanym przypadku sklep nie może powołać na nieważność umowy ani na brak odpowiedzialności za niewykonanie umowy.

Aby można było mówić o nieważności umowy z powodu niemożliwości świadczenia (art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego), niemożliwość ta powinna mieć charakter obiektywny i trwały. Obiektywna niemożliwość świadczenia oznacza, że nie tylko dany Sprzedawca nie może wykonać świadczenia, ale również żaden inny. Trwałość niemożliwości świadczenia oznacza zaś, że w świetle obiektywnych przewidywać w najbliższej przyszłości świadczenie nie stanie się możliwe.

W opisanej sytuacji jest możliwość świadczenia, jednak wiąże się to ze stratą dla Sprzedawcy z uwagi na brak dostępności towaru w magazynie poniżej ceny, w jakiej sprzedał towar Klientowi. Z punktu widzenia konsumenta ta okoliczność nie ma znaczenia.

Dla potwierdzenia przytoczyć można przykład klauzuli uznanej przez Prezesa UOKiK za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów:

Potwierdzenie przyjęcia zamówienia nie oznacza w 100% jego realizacji. Zastrzegamy, iż z przyczyn od nas niezależnych (skończenie się towaru na magazynie, brak towaru u dostawców itp.) możemy zamówienie zrealizować częściowo lub odstąpić od jego realizacji. Jeśli pojawią się problemy z realizacją zamówienia, niezwłocznie powiadomimy o tym klienta.” (numer wpisu 4598, data wpisu 07.05.2013)

Art. 471 Kodeksu cywilnego przewiduje odpowiedzialność kontraktową związaną z niewykonaniem zobowiązania (umowy sprzedaży). Na podstawie przepisu sprzedawca obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które odpowiedzialności nie ponosi. W opisanej sytuacji, odpowiedzialność wynika z zaniechania osób, z których pomocą zobowiązanie Sprzedawca wykonywa (magazyn hurtowni), a zgodnie z art. 474 Kodeksu cywilnego Sprzedawca odpowiada również za działania i zaniechania osób trzecich.

W opisanej sytuacji świadczenie powinno zostać spełnione, mimo ewentualnej straty Sprzedawcy, ponieważ nie ma możliwości powołania się na brak odpowiedzialności sprzedawcy spowodowany brakiem w magazynie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!