Umowa sprzedaży motocykla

Umowa sprzedaży motocykla tak naprawdę niewiele różni się od umowy sprzedaży samochodu. Podobne są wszelkie zawarte w niej informacje oraz kwestie, na które należy uważać.

Umowa sprzedaży motocykla
  • Iga Gradzka
  • /
  • 06 maj 2019
Umowa sprzedaży i kupna motocykla obowiązkowo musi być udokumentowana. Regulują to przepisy Kodeksu cywilnego. Z tego powodu w tak sporządzonym dokumencie zawarte powinny być charakterystyczne dla tej formy elementy.

Najważniejsze elementy umowy sprzedaży motocykla

Tak naprawdę celem sporządzania umowy sprzedaży motocykla jest przeniesienie na stronę kupującą własności do danej rzeczy oraz daty jej przekazania. Natomiast kupujący zobowiązany jest do zapłacenia ustalonej wspólnie kwoty oraz odebrania go w konkretnym terminie.
Umowa sprzedaży motocykla to umowa konsensualna. Oznacza to, że jej skutki prawne wynikają ze złożenia zgodnych oświadczeń przez obie zobowiązane do tego strony. Oczywiście umowa może być zawarta wyłącznie ustnie, ponieważ przepisy tego nie definiują. Jednak zdecydowanie najbardziej bezpieczna będzie jej forma pisemna. Dokument papierowy konieczny będzie do okazania w wydziale komunikacji podczas procesu przerejestrowania pojazdu. Dodatkowo taki dokument jest bardzo istotny, jeżeli doszłoby do powstania jakiegokolwiek konfliktu pomiędzy obiema stronami. 
 
Elementy, których nie może zabraknąć na prawidłowo przygotowanej umowie sprzedaży motocykla, to:
  • Data oraz miejsce zawarcia umowy – te kwestie są ważne w procesie rejestracji pojazdu przez nowego właściciela;
  • Strony umowy muszą zostać konkretnie określone, należy podać ich dane osobowe, aby możliwa była jednoznaczna identyfikacja obu stron;
  • Precyzyjny opis motocykla - marka i model, rok produkcji, numer podwozia i silnika, numer rejestracyjny, przebieg, kolor, cechy charakterystyczne. Umożliwia to kupującemu dochodzenie swoich praw, jeżeli któraś z podanych informacji okaże się nieprawdziwa;
  • Cena - powinna być ona podana w formie liczbowej, a także słownie;
  • Informacja na temat wad technicznych pojazdu, o których kupujący został poinformowany przez sprzedającego;
  • Data zawarcia umowy, a czasami nawet godzina, o której pojazd został lub zostanie przekazany kupującemu. To ważne, na przykład jeżeli doszłoby do jakiegoś wypadku albo kupujący otrzymałby mandat. Sprzedający ma wówczas dowód, że to nie on prowadził motocykl w tym momencie;
  • Dodatkowe koszty, które ponieść powinna jedna ze strony zawieranej umowy;
  • Umowa sprzedaży motocykla powinna zostać zwieńczona podpisami obu stron.

Sprzedaż pojazdu a gwarancja

W przypadku kupna używanego pojazdu od osoby fizycznej obowiązuje również prawo do reklamacji, jeżeli pojazd uległby uszkodzeniu. Dzieje się tak na podstawie rękojmi, która najczęściej obowiązuje przez dwa lata od chwili zakupu pojazdu, chociaż w umowie ten czas można skrócić do roku. Wówczas to były właściciel odpowiada za wady motocykla, a kupujący może zażądać ich usunięcia, obniżenia ceny zakupu, a nawet rozwiązania umowy.
Aby tak się stało, musi on udowodnić, że te usterki nie wynikają z naturalnego procesu zużywania się części eksploatacyjnych z uwagi na wiek i przebieg pojazdu. To kupujący musi również wykazać, że w momencie sprzedaży sprzedający wiedział o wadach, ale zataił je przed nabywcą i nie doszło do przekazania informacji na ten temat.
Najczęściej rękojmia dotyczy sytuacji, kiedy motocykl uległ wypadkowi i zostało to zatajone w momencie jego sprzedaży. Dochodzenie rękojmi nie zawsze odbywa się w prosty sposób. Najczęściej konieczna jest opinia biegłego sądowego, dojść może również do procesu, w związku z którym sprzedający ryzykuje nie tylko zerwanie umowy i zwrot kupującemu zainwestowanych przez niego pieniędzy, ale także poniesienie kosztów odszkodowania i kosztów sądowych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze