Kara dla Orange za SMS-owy marketing bez zgody abonentów

Urząd Komunikacji Elektronicznej staje w obronie konsumentów. Uznał, że Orange Polska S.A. nie wypełniał obowiązków związanych z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług telekomunikacyjnych, przy obsłudze wniosków o przeniesienie numeru w sieciach stacjonarnych.

SMS - marketing bezpośredni
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 24 grudzień 2018

Bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń jest narażanie systemu PLI CBD na przeciążenia i związane z nim realne ryzyko zatrzymania jego pracy, w tym funkcjonalności umożliwiającej lokalizację abonenta wzywającego pomocy. W praktyce występowały już przypadki, w których pojawiło się realne ryzyko niepowodzenia procesu przeniesienia numerów dla takich podmiotów, jak prokuratury, ministerstwa czy urzędy wojewódzkie – poinformował UKE.

Za naruszenie przepisów Prawa telekomunikacyjnego nałożona została na Orange kara w wysokości 11 mln zł.

To już druga sankcja wobec byłego monopolisty, a obecnie największego operatora komórkowego w Polsce. W listopadzie prezes UKE ukarał firmę kwotą 9,1 mln zł, za wysyłanie SMS-ów marketingowych bez wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. Postępowanie zostało wszczęte na wniosek jednego spośród wielu konsumentów, którzy otrzymywali za pośrednictwem wiadomości SMS niezamówione informacje marketingowe. 

W trakcie postępowania ustalono, że łącznie Orange wysłał 3,8 mln SMS-ów:

  • 1.763.334 wiadomości SMS o treści: Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!
  • 2.056.851 wiadomości SMS o treści: Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz, gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15zl VAT tyg./Orange.pl.

Urząd Komunikacji Elektronicznej doszedł do przekonania, iż Orange uruchomił wysyłkę tych komunikatów nie dysponując zapisaną zgodą na takie działanie od swoich klientów, a to jest niezgodne z Prawem Telekomunikacyjnym:

Art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę – informuje UKE.

Przy ocenie działalności Orange Polska S.A. prezes UKE wziął pod uwagę, że Orange był już karany, w tym za naruszenia dotyczące usług regulowanych.

Naruszenie, którego dopuściła się Orange Polska S.A., ma charakter uporczywy i może stwarzać zagrożenie dla funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego. Kara w nałożonej wysokości ma na celu skłonić ukaranego do wykonywania w pełni wydanej decyzji oraz do respektowania na przyszłość innych decyzji podejmowanych przez Prezesa UKE – czytamy w uzasadnieniu

Rozstrzygnięcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie jest prawomocne i Orange Polska S.A. może się jeszcze odwołać do sądu.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze