Jesteś abonentem UPC? Możesz dostać zwrot opłat. Tak zdecydował UOKiK

Blisko 33 mln złotych kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na UPC Polska, operatora telewizji kablowej. UPC niezgodnie z prawem miało możliwość jednostronnego podwyższania abonamentu, a także zmian bardzo istotnych warunków w umowach. Na mocy decyzji UOKiK, UPC będzie musiał oddać klientom wszystkie opłaty, które zostały niesłusznie naliczone.  

Jesteś abonentem UPC? Możesz dostać zwrot opłat. Tak zdecydował UOKiK
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 14 sierpnia 2019

UPC i UOKiK

"Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że UPC Polska jednostronnie wyłącza niektóre kanały i podwyższa abonament. W związku z tym, prezes UOKiK przeanalizował regulaminy i wzorce umowne i wydał decyzję, w której uznał klauzule stosowane przez UPC Polska za niedozwolone" — czytamy w komunikacie UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że jeden z bardziej znanych dostawców usług internetowych i telekomunikacyjnych w umowach stosował klauzule uznawane za niedozwolone. Dzięki tym zapisom UPC mogło np. jednostronnie podwyższyć abonament za kablówkę albo wprowadzić istotne zmiany w warunkach świadczonych usług.

Kara nałożona przez UOKiK jest wysoka. Firma będzie musiała zapłacić blisko 33 mln zł właśnie za stosowanie tych niedozwolonych klauzul. Musi też oddać klientom kwotę niesłusznie naliczonych opłat.

UOKiK: 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazachUOKiK: 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach Anna Malinowska

Niedozwolone zapisy w umowach

UOKiK zbadał umowy UPC z klientami. Dostawca gwarantował w kontrakcie tylko określoną liczbę kanałów telewizyjnych o danej tematyce. Nie zdecydował się jednak na wylistowanie konkretnych programów dostarczanych w ramach oferty. Dzięki temu operator zagwarantował sobie prawo swobodnej zmiany kanałów, a także ich usuwania bez możliwości odniesienia się do tego przez klientów. UPC nakłaniało klientów do skorzystania ze swoich usług, oferując bardzo ciekawe pakiety programów, by po niedługim czasie wyłączyć dostęp do nich. I na takie praktyki zaczęli skarżyć się klienci.

Według UPC wyłącznie kanałów nie stanowi zmianę umowy. Firma argumentowała też, że klienci, którzy mają umowy na czas określony i chcą zrezygnować z usług firmy, powinni ponosić dodatkowe opłaty. UOKiK uznał, że operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów.

W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.

Kara dla UPC

Wątpliwości UOKiK budził przede wszystkim zapis w umowie UPC, który mówił, że "UPC zastrzega przy umowach na czas nieoznaczony możliwość zwiększenia abonamentu od 5 do 8 zł raz w roku, jednak bez podawania przyczyny.

CZYTAJ TEŻ Kara dla dewelopera z Poznania. UOKiK nakazuje zapłacić sporą sumę

Dodatkowo UOKiK uznał, że nieprawidłowe jest "arbitralne decydowanie o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona. Wtedy UPC obciążał konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna, a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji" — czytamy w informacji.

Umowa UPC była tak źle skonstruowana, że możliwość wypowiedzenia umowy była określona zbyt ogólnikowo. Według kontraktu wypowiedzenie możliwe było z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Klient nie był w stanie sam określić i zdecydować, jakie zdarzenie powoduje, że korzystanie z usług UPC nie będzie możliwe, a tym samym zaistnieje przesłanka do złożenia wypowiedzenia umowy.

Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła prawie 33 mln zł (32 858 511 zł). Prezes UOKiK nakazał UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika. Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie. 

Decyzja nie jest prawomocna.

Firma nie zgadza się z decyzją UOKiK. W swoim komentarzu, przedstawiciele operatora napisali:

Choć doceniamy uwagę, jaką UOKiK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacją regulatora, dotyczącą klauzul zakwestionowanych przez Urząd i praktyk spółki, stosowanych od 2015 roku.

Uważamy, że taką decyzją UOKiK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku.

CZYTAJ TEŻ Obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy

Jak odzyskać pieniądze z UPC?

Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, więc operator ma prawo złożyć zażalenie. Jeśli jednak zdanie UOKiK zostanie podtrzymane, UPC samodzielnie będzie musiało poinformować klientów o zwrocie opłat. Użytkownikom pozostanie wtedy tylko czekać na zwrot niesłusznie pobranych opłat.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze