Bezpieczeństwo finansowe konsumentów w 2019 roku

Polacy mają już w portfelach ponad 40 mln kart płatniczych. Rośnie wśród klientów indywidualnych liczba aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej, których w trzecim kwartale 2018 roku było już ponad 17 mln. Z nowym rokiem następują zmiany w prawie, chroniące konsumentów i zwiększające bezpieczeństwo ich transakcji.

Pieniądze w reku konsumenta
  • Tomasz Wolf
  • /
  • 27 grudzień 2018

Wynagrodzenia bezgotówkowe

1 stycznia 2019 roku wchodzi w życie zmiana w kodeksie pracy. Przewiduje ona, że domyślną formą wypłacania wynagrodzenia będzie przelew na rachunek płatniczy pracownika. Inna forma wypłaty możliwa jest jedynie za jego zgodą i tylko wtedy, gdy złoży on wniosek u pracodawcy.

Pracownicy do 22 stycznia muszą otrzymać informację o konieczności wskazania numeru rachunku lub złożenia dyspozycji wypłacania pieniędzy w inny sposób. Przepis ma m.in. ograniczyć praktykę regulowania części wynagrodzeń z pominięciem ewidencji. Zmiany nie dotyczą umów cywilnoprawnych - w ich przypadku o sposobie wypłaty decyduje treść kontraktu.

Oficjalna porównywarka rachunków

Obowiązkiem uruchomienia takiego narzędzia obarczona zostanie od 20 marca 2019 roku Komisja Nadzoru Finansowego (jeśli w najbliższym czasie nie pojawi się odpowiednia porównywarka komercyjna). Ustawa o usługach płatniczych zakłada, że konsumenci będą mieli możliwość łatwego porównania rachunków oferowanych przez banki, placówki SKOK i inne instytucje finansowe. Służyć temu mają właśnie internetowe porównywarki. KNF na swojej stronie powinna publikować ich listę, na razie nie ma jednak narzędzi spełniających ustawowe wymagania.

Silne uwierzytelnianie w sieci

Do 14 września 2019 roku dostawcy usług płatniczych będą musieli spełnić nowe wymogi dotyczące tzw. silnego uwierzytelnienia użytkownika. Silne uwierzytelnienie polega na użyciu co najmniej dwóch z trzech elementów:

  • danych, np. numeru klienta, hasła, numeru PESEL,
  • telefonu komórkowego, tokena itp.,
  • uwierzytelniania np. odciskiem palca.

Zabezpieczenia powinny być od siebie niezależne. Silne uwierzytelnienie wymagane będzie w przypadku, gdy korzystamy np. z bankowości internetowej, zlecamy elektroniczną transakcję płatniczą lub zdalnie wykonujemy czynność, z którą wiąże się ryzyko oszustwa (np. zmiana danych kontaktowych). Dodatkowa weryfikacja wymagana ma być nie przy każdej czynności, natomiast konieczność użycia drugiego zabezpieczenia pojawiać się będzie znacznie częściej niż obecnie.

PSD2 - koniec monopolu banków

20 czerwca 2018 roku zaczęła obowiązywać ustawa o usługach płatniczych. Dzięki niej wdrażamy w Polsce unijną dyrektywę PSD2 (Payment Service Directive). Nakłada ona na banki takie obowiązki, jak:

 

  • zmiana opcji kosztowych w przelewach na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego – koszty związane z realizacją przelewu walutowego są dzielone pomiędzy strony uczestniczące w transakcji,
  • zmiana zasad rozpatrywania reklamacji: skrócenie czasu ich rozpatrywania oraz zwrot środków za nieautoryzowane transakcje,
  • zmniejszenie odpowiedzialności klienta za nieautoryzowane transakcje do 50 euro (obecnie 150 euro).

Nowe przepisy są podstawą do stworzenia jednolitego rynku płatności w UE. Ustawa ma poprawić konkurencyjność na rynku usług finansowych oraz zwiększyć bezpieczeństwo klienta przy dokonywaniu płatności zdalnych i elektronicznych. W 2019 roku dostawcy usług płatniczych w Polsce będą musieli dać podmiotom trzecim (wpisanym do rejestrów prowadzonych przez KNF) dostęp m.in. do informacji o rachunku oraz do zlecania płatności. Stworzy to warunki do zebrania w jednym miejscu (np. aplikacji mobilnej) danych o wszystkich rachunkach użytkownika (historii transakcji, saldach), dając jednocześnie możliwość opłacania rachunków czy zakupów online. Zgodę na to będzie musiał wyrazić posiadacz konta.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

Ustawa zaprezentowana w 2017 roku przewiduje poprawki w funkcjonowaniu Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. Przewiduje ona m.in.:

  • wydłużenie okresu wsparcia dłużników mających kłopoty ze spłatą zobowiązania hipotecznego,
  • podniesienie wysokości zwrotnej pomocy oraz okresu przeznaczonego na spłatę,
  • możliwość umorzenia należności, gdy kredytobiorca wykaże się terminowością spłaty.

Obecnie korzysta z tego niewiele osób. Zasady udzielania wsparcia mają być zmienione, a zakłada to prezydencki projekt ustawy.

Ustawa antylichwiarska

UOKiK prowadzi obecnie ponad 60 postępowań dotyczących firm pożyczkowych. Chodzi przede wszystkim o zarejestrowane spółki, które nie stosują się do ustawy o kredycie konsumenckim. Eksperci nie wykluczają, że zapomniana na razie ustawa antylichwiarska - przedstawiona przez Ministerstwo Sprawiedliwości dwa lata temu - trafi w nadchodzącym roku do terminarza prac sejmowych.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze