Obowiązek nr 16 - czas trwania umowy oraz sposób wypowiedzenia

Dowiedz się, jak sprzedawca powinien zrealizować swój obowiązek dotyczący informowania konsumenta o czasie trwania umowy oraz o fakcie jej automatycznego przedłużania.

sklep internetowy

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:.

...

16) czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;

...

Jest to kolejny z obowiązków jaki należy spełnić w formularzu tuż przed wysłaniem zamówienia do sprzedawcy.

W sklepie internetowym czasami mamy do czynienia ze sprzedażą usług realizowanych zarówno offline jak i usług świadczonych drogą elektorniczną. Częściej ze sprzedażą usług mamy do czynienia za pośrednictwem serwisów internetowych.

Jeśli umowa jest wykonywana przez określony okres czasu np. na zasadzie abonamentu, czy też polega na realizacji konkretnej usługi np. wykonanie tłumaczenia, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o czasie trwania umowy, a więc wskazać daty graniczne czasu trwania albo okres w którym umowa ma obowiązywać.  Ponadto należy też wskazać klientowi w jaki sposób może taką umowę wypowiedzieć.

W przypadku, gdy dana umowa podlegać będzie automatycznemu przedłużeniu, należy również  poinformować o tym fakcie klienta, aby mógł on sam zadecydować, czy abty nie chce umowy odpowiednio wcześniej wypowiedzieć oraz w jakiej formie może tego dokonać.

W praktyce dotyczy to sytuacji, różnego rodzaju odpłatnych usług subskrypcji, realizowanych zarówno off-line jak i on-line.

Wymogi informacyjne wynikającego z powyższego obowiązku powinny zostać przez sprzedawcę uwzględnione odpowiednio w regulaminie sklepu lub serwisu. W przypadku zawierania umów, które nie wiążą się z płatnościami nie ma konieczności informowania konsumenta bezpośrednio w formularzu zamówienia. W praktyce oznacza to, że informacje opisane wyżej muszą znaleźć się w regulaminie, ale nie trzeba informować o nich np. w formularzu rejestracji konta klienta.

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: zakup towaru

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze