Obowiązek nr 15 - kodeks dobrych praktyk

Z treści artykułu dowiesz się czym jest kodeks dobrych praktyk oraz jakie mogą być skutki poinformowania konsumenta o stosowaniu takiego kodeksu przez przedsiębiorcę.

Kodeks dobrych praktyk

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

...

15) kodeksie dobrych praktyk, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się z nim;

...

Definicja kodeksu dobrych praktyk wskazuje, że jest to „zbiór zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych, przedsiębiorców, którzy zobowiązali się do ich przestrzegania w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych”.

Kodeksy dobrych praktyk są domeną poszczególnych branż (przykładowo: „Kodeks dobrych praktyk wydawców prasy”) i wewnętrzne regulacje poszczególnych branż regulują na ile ma moc wiążącą i jak postępuje się w wypadku złamania zawartych w kodeksie norm.

Istotne z punktu widzenia niniejszego obowiązku informacyjnego jest jedynie to by w sytuacji gdy przedsiębiorca stosuje kodeks dobrych praktyk swojej profesji, poinformował o tym fakcie konsumenta, jak też poinstruował go w jaki sposób może zapoznać się z treścią kodeksu.

Informacja o istniejącym kodeksie praktyk ma zapewnić klientom dodatkowe narzędzia egzekwowania nierzetelności danego przedsiębiorcy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!