Nieprawidłowości w dostępie do informacji o stanie zdrowia - RPP reaguje

Pacjentka, która zgłosiła się do jednego ze szpitali, była tuż przed porodem, a wykonane wcześniej badania nie wskazywały na żadne problemy zdrowotne. Przeprowadzający USG lekarz ograniczył się jedynie do zdawkowej informacji o tym, że nie widzi nieprawidłowości, nie chcąc powiedzieć nic więcej. Zaniepokojeni przyszli rodzice powiadomili Rzecznika Praw Pacjenta – jego reakcja była natychmiastowa.

Nieprawidłowości w dostępie do informacji o stanie zdrowia - RPP reaguje
  • Jakub Stasak
  • /
  • 21 lipca 2023

Interwencja Rzecznika i ponowne badanie

Obawy przyszłych rodziców o zdrowie potomka potęgował niewłaściwie opisany przez lekarza obraz ultrasonografii.

Żadne z wykonanych wcześniej badań nie dawało powodów do niepokoju.

Zaalarmowany Rzecznik Praw Pacjenta natychmiast poprosił więc o wyjaśnienia, po jego interwencji ordynator oddziału ponownie przeprowadził USG.

Kto może korzystać ze świadczeń zdrowotnych poza kolejnością?Kto może korzystać ze świadczeń zdrowotnych poza kolejnością?Jakub Stasak

Tym razem jednak medyk wyjaśnił zainteresowanym, że ze względu na ułożenie dziecka do porodu, uzyskanie pełnego obrazu jest niemożliwe, podkreślił także brak jakichkolwiek symptomów wskazujących na zagrożenie życia czy zdrowia matki lub dziecka.

Poród przebiegł bez komplikacji i powikłań, maluch urodził się zdrowy, a jego rodzice podziękowali Rzecznikowi za interwencję.

Głównym problemem w tej sprawie była niewątpliwie niewłaściwa komunikacja lekarza z pacjentką, przede wszystkim zaś brak informacji o stanie zdrowia dziecka.

Zaufanie to podstawa

W opublikowanym na stronach internetowych Rzecznika Praw Pacjenta komentarzu podkreślono, że informacje o stanie zdrowia pacjentów, czy tak jak w opisanym przypadku – nienarodzonego dziecka, przekazywane powinny być w sposób zrozumiały, odpowiedni dla odbiorcy, pełny i wyczerpujący.

Skutkująca brakiem pełnej informacji o swoim stanie zdrowia niewłaściwa komunikacja lekarza z pacjentem, w sposób oczywisty uniemożliwia mu świadomy udział w procesie diagnostyczno-leczniczym.

Szczególnie ważne jest to w opiece okołoporodowej, brak informacji odbiera przyszłym rodzicom poczucie bezpieczeństwa, narażając ich na niepotrzebny stres, podważa zaufanie do lekarza.

Każdy pacjent ma pełne prawo do zadawania pytań, mających na celu rozwianie wszelkich towarzyszących mu wątpliwości.

Odmowa transportu sanitarnego po zakończonej hospitalizacji — RPP reagujeOdmowa transportu sanitarnego po zakończonej hospitalizacji — RPP reagujeJakub Stasak

Obowiązkiem lekarza jest udzielenie odpowiedzi na nie w sposób możliwie najbardziej przystępny – pacjent nie może pozostać niedoinformowany.

Do jakich informacji ma prawo pacjent?

Zakres przekazywanych przez lekarza informacji powinien być tak szeroki, jak wymagają tego okoliczności.

Prawo pacjenta do informacji o stanie swojego zdrowia obejmuje szczegółowe relacje na temat m.in.:

• rozpoznania,

• proponowanych oraz możliwych metod diagnostycznych i leczniczych,

• dających się przewidzieć następstw ich zastosowania lub zaniechania,

• wyników leczenia,

• rokowań.

Pacjent ma prawo do pilnej konsultacji medycznej. Opis przypadkuPacjent ma prawo do pilnej konsultacji medycznej. Opis przypadkuJakub Stasak

Prawo do uzyskania informacji o stanie zdrowia pacjentów małoletnich przysługuje ich prawnym opiekunom.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!