Kompas Prawny: Prawne aspekty rezerwacji i anulowania hoteli

Sezon wakacyjny zbliża się wielkimi krokami. Warto już w tym momencie zastanowić się nad zarezerwowaniem odpowiedniego hotelu, dzięki czemu będziemy mieli zagwarantowany idealny, skrojony pod nasze potrzeby, nocleg. Jakie zasady rezerwacji obowiązują w hotelach? Co w przypadku rezygnacji z wyjazdu? Czy możliwe jest anulowanie rezerwacji? 

Kompas Prawny: Prawne aspekty rezerwacji i anulowania hoteli
  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 23 maja 2023

Rezerwacja hotelu — każdy hotel ma własne zasady 

Zarówno hotele, jak i pośrednicy procesu rezerwacji — portale i aplikacje ustanawiają swoiste zasady rezerwacji, warto zatem przed dokonaniem rezerwacji zapoznać się z aktualnymi regulaminami, czy warunkami rezerwacji. Przy dokonywaniu rezerwacji hotel ma prawo zażądać od klienta wpłaty zaliczki lub zadatku w celu zabezpieczenia interesów obu stron. Czasem hotele wymagają od klienta zapłaty za cały pobyt z góry. 

Zaliczka czy zadatek? Różnica ma znaczenie!

Koniecznie należy się zaznajomić z regulaminem hotelu i zwrócić szczególną uwagę, czy pobierana jest opłata przy rezerwacji, a jeżeli tak to w jakiej formie — czy jest to zadatek, czy zaliczka. Różnica ta ma wyjątkowo duże znaczenie w przypadku anulowania rezerwacji. Wielu osobom wydaje się, że obydwa terminy oznaczają to samo, jednak nie jest to zgodne z prawdą.

Jakie prawa chronią pasażerów w UE?Jakie prawa chronią pasażerów w UE?Anna Pakaszewska-Cetera

W przepisach trudno jest szukać takiego określenia jak “zaliczka”, jednak taka forma zapłaty funkcjonuje przy zawieraniu różnych rodzajów umów. W rzeczywistości zaliczka nie daje obu stronom umowy żadnej gwarancji i zabezpieczenia, w odróżnieniu od zadatku, który opisany jest przez kodeks cywilny. Co się dzieje z zaliczką i zadatkiem w przypadku anulowania rezerwacji?

  • w sytuacji odwołania rezerwacji przez klienta — zaliczka jest zwracana, zadatek nie musi być zwrócony — hotel ma prawo go zatrzymać
  • w sytuacji, gdy to hotel odwoła rezerwację, np. w przypadku overbookingu, klient ma prawo otrzymać zaliczkę w wysokości, w jakiej została zapłacona, zadatek natomiast jest zwracany w podwójnej wysokości 
  • w tzw. sytuacjach nadzwyczajnych, kiedy obie strony nie ponoszą odpowiedzialności za wystąpienie danych okoliczności, lub obydwie strony przyczyniły się do ich wystąpienia, wówczas zarówno zaliczka, jak i zadatek zostaje zwrócony klientowi. 

Anulowanie rezerwacji 

W trakcie rezerwacji hotelu często można się spotkać z wyznaczonym terminem, w którym można bezpłatnie anulować rezerwację. Każdy hotel ma prawo do wyznaczenia własnych takich terminów. Po przekroczeniu danego czasu i odwołaniu noclegu, hotele zazwyczaj pobierają z karty kredytowej gościa, której numer został podany przy składaniu rezerwacji, opłatę za jedną noc. 

W hotelarstwie znany jest termin no-show fee, który oznacza opłatę za niestawienie się w hotelu. W sytuacji, kiedy gość bez wcześniejszego anulowania rezerwacji po prostu nie pojawi się w hotelu, musi liczyć się z uiszczeniem opłaty za jedną dobę hotelową, a czasem nawet z zapłatą za cały niewykorzystany pobyt. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!