Jak złożyć skargę online? Załatw sprawę krok po kroku

Reklamacja, skarga, zażalenie, podanie, wniosek – nie musisz wychodzić z domu, aby złożyć tego rodzaju pismo. Zamień wizytę - na chwilę przy komputerze. Profil Zaufany pozwala potwierdzić naszą tożsamość w sieci.

podpis kwalifikowany
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 13 lutego 2019

Przez lata tzw. pismo ogólne było jedynym sposobem komunikacji konsumenta z administracją czy urzędami. Tradycyjny schemat działania to: przygotowanie w domu pisma w dwóch egzemplarzach, wizyta w celu złożenia wyjaśnienia czy odwołania, zdobycie pieczątki potwierdzającej wykonanie czynności. Alternatywa to wysłanie pocztą listu z potwierdzeniem nadania. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, Polacy w 2018 r. tą drogą przekazali do urzędów niemal 1,5 mln pism.

Pismo ogólne można też wysłać metodą online do instytucji, które mają elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP. Po chwili powinno pojawić się urzędowe poświadczenie elektroniczne przedłożenia pisma (UPP).

UWAGA!

Potwierdzenie online jest tak samo ważne, jak potwierdzenie listu poleconego, wysyłanego pocztą tradycyjną.

Czym jest profil zaufany i jak go założyć?

Profil zaufany jest narzędziem, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość w internecie oraz składać podpis zaufany. To potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to:

  • imię (imiona),
  • nazwisko,
  • data urodzenia,
  • numer PESEL.

Profil zaufany można założyć w punkcie potwierdzającym. Punkty potwierdzające to przede wszystkim urzędy i niektóre banki. Jak działać? Wniosek o założenie profilu zaufanego automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi Cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez Ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.

Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:

  • konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego;
  • kwalifikowany podpis elektroniczny.

Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która się nim posłuży w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

Za pomocą profilu zaufanego można skutecznie potwierdzić swoją tożsamość w internecie oraz podpisać wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy.

SPRAWDŹ TEŻ: Skarga na lekarza, przychodnię lub szpital – gdzie i jak złożyć?

Jak złożyć reklamację online?

Krok 1: Przygotuj potrzebne dane do logowania na platformie ePUAP i – jeśli to konieczne – załączniki w wersji elektronicznej.

Krok 2: Wejdź na stronę https://obywatel.gov.pl/wyslij-pismo-ogolne, a tam - w zakładkę „Wyślij pismo ogólne”.

Krok 3: Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.

Krok 4: Wypełnij formularz.

Krok 5: Dodaj potrzebne załączniki (wcześniej przygotowane w wersji elektronicznej).

Krok 6: Kliknij „Przejdź dalej”, a potem „Podpisz i wyślij” lub „Wyślij bez podpisu”. WAŻNE: Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz sprawy, która go wymaga.

Na tym etapie wyświetli Ci się komunikat, że pismo zostało wysłane. Niebawem otrzymasz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Usługa jest bezpłatna.

Na podstawie materiałów Ministerstwa Cyfryzacji

SPRAWDŹ TEŻ: Jak dbać o cyberbezpieczeństwo urządzeń i domowej sieci?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze