Czy czeka nas cyfryzacja radia w Polsce?

31 lipca minie sześć lat, odkąd wyłączono ostatni nadajnik analogowej telewizji w Polsce. Dzięki intensywnej kampanii informacyjnej, cały proces zmiany technologii na cyfrową odbył się niemal bezboleśnie dla konsumentów. Dziś pojawia się pytanie, czy taka sama rewolucja czeka słuchaczy radia?

Czy czeka nas cyfryzacja radia w Polsce?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 23 czerwca 2019

Czy nasze obecne odbiorniki radiowe działające w technologii FM staną się bezużyteczne? Pytanie pozostaje cały czas otwarte, choć pewne, już obserwowane tendencje, sporo nam mówią o przyszłości radiofonii nad Wisłą.

Co to jest DAB+?

Najprościej mówiąc, system DAB+ jest tym samym dla radia czym dla nadawców telewizyjnych jest obecnie stosowany system DVB-T – czyli cyfrowa telewizja naziemna. Sam skrót jest rozwinięciem anglojęzycznego terminu Digital Audio Broadcasting oznaczającego technikę cyfrowego nadawania programów radiowych z nadajników naziemnych. W Polsce do trzech wspomnianych liter dodany jest „plus”, który oznacza nieco bardziej rozwiniętą generację tej technologii.

Sprawdź także: Apple zapłaci miliony dolarów kary. Za błąd w systemie rozpoznawania twarzy

Słuchanie radia cyfrowego to seria zalet dla słuchacza. Świetna jakość, która nie pogarsza się wraz z oddalaniem od nadajnika jest jednym z najmocniejszych punktów na liście „plusów” DAB. W momencie w którym wyjeżdżamy poza zasięg anteny nadawczej, sygnał po prostu zanika. Niestety w naszym kraju pokrycie tą technologią jest dość słabe, a przemierzając Polskę samochodem, wielokrotnie wjedziemy w strefy „białych plam”, w których nadal działa jedynie tradycyjne radio nadające w technologii FM.

Cyfrowe radio

Innym plusem cyfrowego nadawania jest ogromny impuls rozwojowy dla rynku. Stara technologia FM jest ograniczona. Regulator dysponuje pewną pulą częstotliwości dla danego regionu. W dużych aglomeracjach już teraz ciężko jest „wcisnąć” w skalę nową stację radiową. W przypadku DAB ta pula zdecydowanie nam się poszerza i daje szansę dla powstawania stacji tematycznych, niszowych, dobrze dostrojonych do potrzeb konkretnej grupy słuchaczy. Idzie za tym także wielka szansa dla rynku reklamowego, który będzie mógł celniej adresować swoje treści do konkretnych osób.

Minusy używania cyfrowego radioodbiornika

Minusem całego rozwiązania jest konieczność posiadania cyfrowego radioodbiornika. Promocja Tricolor Promocja Tricolor www.tricolor.pl Obecnie cena najtańszych z nich zaczyna się w okolicach 100 złotych. Biorąc pod uwagę fakt, że statystyczne gospodarstwo domowe posiada co najmniej dwa urządzenia np. w domu i w samochodzie, wejście w świat cyfrowej radiofonii może być kosztownym przedsięwzięciem.

Sprawdź także: Biznes rowerowy pod lupą UOKiK. Była zmowa cenowa?

Czy mój odbiornik radiowy stanie się bezużyteczny?

To pytanie pojawiało się już prawie trzydzieści lat temu przy okazji przejścia z tzw. dolnego zakresu FM na górny mieszczący się w skali 87,5-108 MHz. Polacy poradzili sobie z tym problemem przestrajając odbiorniki w zakładach naprawczych. W przypadku cyfryzacji tak łatwo nie będzie. Odbiornika FM nie będzie można przestroić na nowy system.

Tu pojawia się pytanie czy będzie to konieczne. Wiele wskazuje na to, że obie technologie – stare FM i nowe DAB+ będą działały obok siebie. Zasięg DAB+ nadal pozostawia wiele do życzenia i ogranicza się głównie do dużych miast i obszarów położonych w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Po drugie, wiele stacji komercyjnych nie spieszy się na przesiadkę do nowego systemu i dobrze się czuje w analogowym środowisku. Po trzecie… wymiana odbiorników, w tym także w samochodach może zbyt wiele kosztować przeciętnego Kowalskiego.

Warto także pamiętać, że w przeciwieństwie do zmian w nadawaniu telewizji, Unia Europejska nie wprowadziła wymogu przesiadki z technologii FM na DAB. Przynajmniej na razie.

Przyszłość radiofonii na świecie

Pierwszy kraj na świecie, który zapowiedział rychłe wyłącznie radiowych nadajników analogowych jest Norwegia. Według zapowiedzi, ostatnia lokalna częstotliwość FM „ucichnie” w 2022 roku. Czy do tych zmian dołączą kolejne kraje? Trudno powiedzieć. Ciekawym wydaje się fakt, że pierwsze cyfrowe odbiorniki radiowe wyprodukowano już w 1998 roku. Jak widać, w ciągu przeszło dwudziestu lat, technologia nie trafiła powszechnie do europejskich konsumentów.

Niemniej, w rozwoju DAB+, nawet w Polsce widać pewne przyspieszenie. W całym kraju działa już kilkanaście ciekawych multipleksów. Niedawno Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podpisali wspólny komunikat w sprawie wyłaniania operatora lokalnego multipleksu DAB+. Jak napisano w informacji prasowej - podpisanie dokumentu jest wyrazem realizacji wzajemnego kierunku działań w zakresie wykorzystania widma częstotliwości dla potrzeb radiofonii i telewizji.

Sprawdź także: Polak na urlopie. Sprawdź swoją wiedzę w naszym quzie

Zupełnie inna droga – radio przez internet.

A co jeśli światową radiofonię czeka zupełnie inny kierunek, będący już w zasięgu setek milionów ludzi? Już teraz wielu posiadaczy smartfonów decyduje się na słuchanie ulubionych stacji radiowych w technologii streamingu czyli przez internet. Co więcej, do tego grona dołącza coraz liczniejsza grupa fanów podcastów, czyli dźwiękowego odpowiednika telewizyjnego VOD. Jeśli dodamy do tego serwisy muzyczne takie jak Spotify czy Tidal, pozwalające na słuchanie ulubionej muzyki w dowolnym miejscu, zaczyna kształtować się zupełnie nowa rzeczywistość konsumpcji dźwięku – niekoniecznie na żywo.

Coraz częściej nowe samochody wyposażone są w moduł na kartę SIM, dzięki czemu, wśród różnorakich funkcji on-line, istnieje możliwość słuchania radia dzięki technologii LTE. Ta rewolucja staje się faktem wraz z systematycznym spadkiem cen transmisji danych w technologiach mobilnych. Może się zatem okazać, że rewolucja w radiofonii przyjdzie, jednak tylnymi drzwiami.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: konsument
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze