Marki luksusowe zdobywają kolejnych nabywców. Dlaczego są w tym tak skuteczne?

Branża produktów z górnej półki, niejednokrotnie musi się mocno postarać, by utrzymać swych stałych klientów i powalczyć o kolejnych. Modne logo i znana nazwa to nie wszystko. Jak wynika z najnowszego raportu Deloitte, zdecydowana większość takich firm odrobiła lekcje i może cieszyć się wzrostem wyników sprzedaży.

Marki luksusowe zdobywają kolejnych nabywców. Dlaczego są w tym tak skuteczne?
  • Michał Górecki
  • /
  • 26 czerwca 2019

Jaka jest sprzedaż dóbr luksusowych?

Jak informuje Deloitte, branża dóbr luksusowych nie ma powodu do zmartwień. - Wyniki sprzedaży 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosły w minionym roku obrotowym (zakończonym najpóźniej 30 czerwca 2018 roku) 247 mld dolarów, o blisko 11 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Deloitte „Global Powers of Luxury Goods 2019. Bridging the gap between the old and the new”.

Czytaj też: Kara dla Orange za smsowy marketing do klientów bez ich zgody

Co to jest HENRY?

Modne logo kojarzone z wysokiej jakości produktami używanymi przez celebrytów i ludzi biznesu nie wystarczą do zdobycia nowych klientów. Jak się okazuje, konsumenci z tzw. pokolenia Y i Z, o które toczy się największa batalia specjalistów od marketingu, są bardzo wymagający. Jak zaznacza w swym raporcie Deloitte, aby sprostać ich wymaganiom, marki luksusowe muszą na nowo zbudować swoją tożsamość, która do tej pory z powodzeniem opierała się na swojej wieloletniej tradycji i historii. Dlatego ważne jest otwarcie się na nową grupę konsumentów  określaną w dyskursie jako „HENRY” (ang. High Earners Not Rich Yet). Pod tą nazwą określa się klientów, którzy osiągają wysokie zarobki, ale jeszcze nie można ich zaliczyć do najbardziej zamożnej społeczności.

Aby zaliczyć się do tej grupy, trzeba rocznie zarabiać między 100 a 250 tysięcy dolarów amerykańskich. Nic dziwnego, że jest to łakomy „kąsek” dla firm oferujących drogie produkty. Powstał nawet profil statystycznego HENRY’ego, który jak pisze Deloitte ma 43 lata i majątek mniejszy niż milion dolarów. Warto jednak przyjrzeć się jego przyzwyczajeniom - Wydaje dużo, uwielbia zakupy online i korzysta z mediów społecznościowych.

Czytaj też: Kim jest HENRY?

Tutaj pojawia się wyzwanie dla producentów i dystrybutorów luksusowych produktów, którzy muszą wyjść poza eleganckie salony sprzedaży, które doskonale się sprawdzały (i sprawdzają) w przypadku starszych konsumentów.

Sprzedaż i działania marketingowe musiały w dużej mierze przenieść się do obszaru nowych mediów i internetu. To duże wyzwanie, aby przy okazji bycia „online” nie stracić na dotychczasowym wizerunku. To się udaje. Wystarczy wejść na profil na Instagramie dowolnie wybranej luksusowej marki, by zobaczyć niezwykłą staranność i elegancję – zupełnie jak w salonie sprzedaży na modnej ulicy.

Luksus w social mediach

Jak zaznacza w swym raporcie Deloitte, w ostatnim czasie niemal wszystkie firmy z omawianego segmentu wpisały do swej strategii rozwój mediów społecznościowych. Podaje przy tym przykłady.

- Niektóre, takie jak Chanel czy Gucci, rozpoczęły współpracę z blogerami i influencerami, by dotrzeć do nowych grup konsumentów. Inne, takie jak Louis Vuitton, Burberry, Tommy Hilfiger, Dior i Estée Lauder, zainwestowały w technologie, takie jak: sztuczna inteligencja, Big Data i analityka predykcyjna, które wspierają je w obsłudze i analityce zachowań konsumentów – napisano w komunikacie prasowym Deloitte.

Czytaj też: Jak "spławić" telemarketera

Kto jest liderem w branży dóbr luksusowych?

Przeglądając raport Deloitte, najwięcej emocji budzi zestawienie liderów. - W minionym roku obrotowym pierwsze miejsce wśród 100 największych producentów dóbr luksusowych ponownie zajął francuski koncern LVMH, w którego portfolio znajdują się  m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na podium, podobnie jak rok temu, znalazł się także koncern kosmetyczny Estée Lauder oraz producent, m.in. biżuterii i zegarków Compagnie Financiere Richemont – poinformował Deloitte. Jak wynika z zestawienia, w pierwszej dziesiątce zameldowała się firma Chanel Limited. Z TOP10 musiał pożegnać się Ralph Lauren Corporation.

O doskonałej kondycji najlepszych z najlepszych świadczy fakt, że firmy z zestawienia TOP 10 zanotowały dwucyfrowy wzrost na poziomie 14,2%. Producenci z pierwszej dziesiątki wygenerowali łącznie 48,2% sprzedaży z całego grona TOP100.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: konsument
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze