Anulowanie rezerwacji hotelu/lotu - co trzeba o tym wiedzieć?

Czasami życie płata figle, a plany związane z podróżami mogą ulec zmianie. Odwołane loty, zmienione terminy czy konieczność anulowania rezerwacji hotelowej to sytuacje, które mogą zaskoczyć. W takich sytuacjach konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków, aby zminimalizować potencjalne straty i skutki takich zmian. Planując podróże, warto być świadomym, że różnego rodzaju niespodzianki mogą się zdarzyć, dlatego warto wiedzieć, jak sobie z nimi radzić.

Anulowanie rezerwacji hotelu/lotu - co trzeba o tym wiedzieć?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 8 września 2023

Rezygnacja z miejsca noclegowego — czy jest możliwa?

Prawa konsumenta przy anulowaniu rezerwacji mogą zależeć od różnych czynników, takich jak jej rodzaj, obowiązujące przepisy prawa i umowa zawarta między konsumentem a hotelem. Warto zapoznać się z nimi, aby w przypadku zmiany planów nie pojawiła się przykra niespodzianka.

Każdy hotel lub hostel może mieć swoje indywidualne zasady dotyczące postępowania w przypadku, kiedy niezbędne jest anulowanie rezerwacji. Warto jeszcze przed jej dokonanie rezerwacji zapoznać się z polityką obiektu, aby wiedzieć, jakie są warunki i jakie mogą być ewentualne koszty w przypadku rezygnacji z podróży.

Istotnym aspektem jest także termin, w jakim można wprowadzić zmiany w rezerwacji. Wiele miejsc noclegowych oferuje elastyczność w zależności od tego, jak wcześnie zostanie podjęta decyzja o zmianie planów. Z reguły im wcześniej się to wydarzy — tym większa szansa na zwrot kosztów lub uniknięcie opłat. Jeżeli odbędzie się to w określonym terminie może przysługiwać prawo do zwrotu części lub całości wpłaconych kosztów.

Usługa chargeback, czyli dlaczego warto płacić kartąUsługa chargeback, czyli dlaczego warto płacić kartąMichał Górecki

Warto także sprawdzić, czy w posiadanym ubezpieczeniu podróżnym znajduje się opcja ochrony od skutków finansowych odwołania podróży. W niektórych przypadkach może ono pokryć koszty, jeśli pojawi się ważny powód, by podjąć taki krok.

W przypadku zmiany planów dobrą praktyką jest skontaktowanie się z personelem obiektu, aby poinformować ich o swojej decyzji. Czasem taka rozmowa pomaga w znalezieniu odpowiedniego, satysfakcjonującego wszystkich, rozwiązania.

Niezwykle ważna jest umowa zawarta między wynajmującym a osobą odpowiedzialną za wynajem: powinna zawierać szczegółowe warunki postępowania w przypadku anulacji. Przed jej podpisaniem lub przed zaakceptowaniem warunków należy ją dokładnie przeczytać.

Lot — odwołanie, anulowanie — co trzeba o tym wiedzieć?

Anulowanie rezerwacji lotu daje pasażerowi prawo do zwrotu kosztów, choć warunki zwrotu mogą zależeć od rodzaju biletu i regulaminu przewoźnika. Niektóre bilety są zwrotne, co oznacza możliwość pełnego lub częściowego zwrotu kosztów. Elastyczne bilety zapewniają większą swobodę w zakresie zmian rezerwacji lub zwrotów.

W przypadku opóźnień lotu przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom opieki, obejmującej posiłki, napoje, zakwaterowanie i transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania, jeśli opóźnienie jest duże (zależny od przepisów i odległości lotu). Pasażerowie mogą także być uprawnieni do odszkodowania, szczególnie jeśli opóźnienie jest wynikiem winy przewoźnika (wynosi ono do 600 euro).

Odszkodowanie za odwołany lot —  jakie są prawa pasażera?Odszkodowanie za odwołany lot — jakie są prawa pasażera? Rafał Stępniewski

W przypadku odwołania lotu z winy przewoźnika pasażerowie mają prawo do alternatywnego lotu do celu lub zwrotu kosztów biletu. Odszkodowanie jest także możliwe, ale jego wysokość zależy od odległości lotu i czasu wcześniejszego poinformowania o wystąpieniu takiej sytuacji. Gdy odwołano lot, kiedy pasażer jest już w podróży należy zapewnić mu możliwe najlepsze warunki do oczekiwania na kolejny, a także zaproponować, jak to zostało wspomniane, inne rozwiązania, które pozwolą na dotarcie do celu. Pasażer powinien mieć również zapewnione posiłki, miejsce do spędzenia czasu (gdy niezbędne jest długie oczekiwanie), kontakt z bliskimi (maile, dwie rozmowy przez telefon).

Czy pracodawca może anulować urlop lub odwołać pracownika z wypoczynku?

W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane przepisami Kodeksu Pracy i ma charakter chroniący pracowników. Pracodawca nie ma prawa anulować już przyznanych urlopów, chyba że zachodzą szczególne okoliczności, które umożliwiają taką decyzję.

Osoba zatrudniona ma prawo do planowania i korzystania z urlopu zgodnie z własnymi preferencjami. Nie może narzucać podwładnemu zmiany terminów wypoczynku, chyba że istnieją uzasadnione przyczyny, takie jak ważne potrzeby firmy lub nieprzewidywalne wydarzenia losowe, które wymagają obecności pracownika.

Można odwołać udzielony urlop pracownikowi, ale tylko w nadzwyczajnych okolicznościach. Przykładowo, gdy pojawi się nagła sytuacja wymagająca jego obecności. W takich przypadkach należy jasno wyjaśnić powody swojej decyzji i w razie potrzeby dokonać zwrotu kosztów, które poniósł zatrudniony w związku koniecznością pojawienia się w pracy podczas urlopu (np. odwołana rezerwacja hotelu, zakup biletów na pociąg/samolot, czy zwrot za paliwo).

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!