Znak towarowy wartością dla firmy — najważniejsze informacje!

Znak towarowy jest skuteczną odpowiedzią na rozwijający się szybko rynek. Nie da się ukryć, że klienci mają coraz większe potrzeby, a nieuczciwa konkurencja rośnie w siłę. Aby skutecznie ochronić swoją markę, której poświęciłeś wiele lat ciężkiej pracy, mnóstwo pieniędzy oraz masę rewelacyjnych pomysłów, zastanów się nad zastrzeżeniem znaku towarowego. Sprawdź, czym dokładnie jest znak towarowy, kiedy można stosować oznaczenie ® oraz w jakim celu monitoruje się zastrzeżony znak!

Znak towarowy wartością dla firmy — najważniejsze informacje!
  • Redakcja dziennikprawny.pl
  • /
  • 13 lutego 2024

Czym jest znak towarowy i co może się nim stać?

Rozwijająca się firma to powód do dumy. Obecnie mamy do czynienia z coraz większymi potrzebami, z rosnącymi oczekiwaniami klientów, a także z nieuczciwą konkurencją, która lubi kopiować produkty, usługi, a często też znaki towarowe posiadające renomę i cieszące się uznaniem. Aby nie utracić ciężko wypracowanego szacunku i zaufania ze strony klientów, warto zastrzec znak towarowy. Czym on jednak jest?

Znak towarowy to wszystko to, co służy do identyfikacji usług czy towarów pochodzących od konkretnego przedsiębiorstwa. Jeszcze do niedawna znakiem towarowym mogły stać się grafika, słowo czy etykieta. Obecnie lista została poszerzona, dzięki czemu znakiem towarowym może być także gest, kolor, zapach, deseń i wiele innych rzeczy.

Znak towarowy — co to? To oznaczenie, które nadaje się do odróżniania w obrocie gospodarczym produktów jednej firmy od produktów innego przedsiębiorstwa. Wśród najczęściej stosowanych znaków towarowych znajdziemy:

  • znaki słowne — slogany reklamowe, fantazyjne kompozycje literowe, wyrazy, nazwy;
  • znaki słowno-graficzne — ornamenty, rysunki, logo;
  • znaki przestrzenne — kształt opakowań, towarów;
  • znaki graficzne — rysunki, symbole, ornamenty, zestawienia kolorystyczne, emblematy.

Zastrzeżenie znaku towarowego to proces polegający na zgłoszeniu oraz zarejestrowaniu go w odpowiednim urzędzie patentowym. W Polsce jest to Urząd Patentowy RP (UPRP), a w przypadku zastrzegania znaku na terenie Unii Europejskiej, należy udać się do Urzędu Unii Europejskiej ds. Ochrony Własności Intelektualnej (EUIPO).

Proces rejestracji znaku towarowego trwa kilka miesięcy, a pozytywna decyzja na końcu oznacza, iż możesz cieszyć się aż 10-letnią ochroną znaku. Przed upływem 10-letniego okresu, należy uiścić kolejną opłatę, aby prawo zostało przedłużone o kolejne 10 lat. Jak się okazuje, jest to jedyne prawo, które można przedłużać w nieskończoność o kolejne dekady.

Istnieją jednak znaki, których nie można zarejestrować. Będą to na pewno znaki nieróżniące się niczym od innych, już zastrzeżonych. Nie można też zarejestrować znaków w formie słownej, których używa się na co dzień, np. słowo “super”. Kształty towarów wynikające z naturalnego uwarunkowania również nie mogą być zarejestrowane. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie: https://zastrzezone.pl/co-to-jest-znak-towarowy/.

Znak ® — kiedy można go używać i co grozi za użytkowanie bez rejestracji?

Charakterystycznym symbolem, który nierzadko pojawia się przy oznaczeniach marek czy produktów, jest ®. Symbol ten jest skrótem od angielskiego słowa “registered”. Oznacza to, że dany znak towarowy został zarejestrowany i jest własnością firmy.

Korzystanie z symbolu ® przy znaku, który nie został zarejestrowany, to działanie nielegalne mające swoje konsekwencje prawne m.in. w formie grzywny z tytułu nieuprawnionego używania tego oznaczenia. Co więcej, w przypadku gdy oznaczenie ® widnieje przy znaku podobnym do innego, już zarejestrowanego, właściciel zarejestrowanego znaku, którego prawa zostały naruszone, może żądać takich działań, jak:

  • usunięcie skutków niechcianych działań,
  • zaniechanie niedozwolonych działań,
  • zasądzenie odpowiedniej sumy na określony cel społeczny,
  • złożenie jednokrotnego bądź wielokrotnego oświadczenia o konkretnej treści,
  • wydanie uzyskanych bezpodstawnie korzyści,
  • naprawienie wyrządzonych szkód.

Każdy zarejestrowany znak towarowy może być umieszczany wraz z symbolem ®, ale nie ma też żadnych wytycznych sugerujących, iż jest to konieczne działanie. Symbol ten zwykle umieszczany jest w prawym górnym lub dolnym elemencie oznaczenia.

Symbol ® przede wszystkim działa prewencyjnie, a więc odstrasza potencjalnych konkurentów, którzy chcieliby nieuczciwie z niego skorzystać. Znaczek ® wyraźnie daje do zrozumienia, że konkretny znak towarowy został zarejestrowany, a przedsiębiorca może wyciągnąć konsekwencje prawne w przypadku naruszenia swoich dóbr.

W jakim celu monitoruje się zastrzeżony znak towarowy?

Chcąc w 100% korzystać ze swojego prawa wynikającego z zarejestrowania znaku, dobrze byłoby go monitorować. Działania te wiążą się z regularną i konsekwentną obserwacją baz zgłoszeń i rejestracji nowych znaków. W sytuacji, kiedy ktoś pokusi się o zgłoszenie podobnego znaku, można skorzystać z prawa do sprzeciwu.

Samodzielne monitorowanie znaku jest bardzo trudne i czasochłonne. Wielu przedsiębiorców korzysta więc z usług monitoringu zastrzeżonej marki. Prawnicy zajmą się tym zagadnieniem znacznie szybciej, skuteczniej, a jeśli zajdzie taka potrzeba — ekspresowo zareagują. Monitoring ciągły to nic innego, jak codzienne sprawdzanie wszystkich baz znaków towarowych. Celem takiego działania jest zyskanie pewności, że żaden nieuczciwy konkurent nie spróbuje zgłosić znaku podobnego, do marki już zarejestrowanej. W efekcie takie działanie prowadzi do osłabienia marki, a każde kolejne zgłoszenie znaku podobnego bez odpowiedniej reakcji ze strony jej właściciela trwale obniża wartość znaku towarowego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!