Pierwszy ring dróg dużych prędkości w Polsce gotowy

Ukończono budowę drugiego odcinka ekspresowej drogi S14, łączącego węzły Aleksandrów Łódzki i Emilia. Tym samym, zamknięty został pierścień autostrad i dróg ekspresowych wokół aglomeracji łódzkiej.

Pierwszy ring dróg dużych prędkości w Polsce gotowy
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 13 lipca 2023

Ruch na nowym odcinku rozpoczął się bez ograniczeń 7 lipca

W ciągu najbliższych dni mogą wystąpić drobne utrudnienia związane z dostosowaniem oznakowania pionowego do nowego układu ruchu. Obejmują one usunięcie przeszkód z tablic i drogowskazów na trasie od węzła Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki oraz instalację dodatkowych tablic na autostradzie A2. Wszystkie prace mają na celu minimalizację potencjalnych utrudnień dla kierowców, a ich realizacja odbywać się będzie jedynie nocą.

Nie przyspieszysz na autostradzie. Odcinkowy pomiar prędkości na A1Nie przyspieszysz na autostradzie. Odcinkowy pomiar prędkości na A1Michał Górecki

Nowo otwarty odcinek ekspresowej drogi S14, łączący węzeł Aleksandrów Łódzki (S14/DK71) z węzłem Emilia (S14/A2/DK91), ma długość blisko 16 km i składa się z dwóch jezdni o bitumicznej nawierzchni. Jego powstanie znacząco zwiększyło bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza, przez odciążenie obu miast od ruchu tranzytowego, zarówno osobowego, jak i ciężkiego.

Ring wokół aglomeracji łódzkiej

Ten odcinek stanowi uzupełnienie wcześniej oddanego, ponad 12-kilometrowego odcinka S14 pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. Łącznie, tworzą one ring wokół aglomeracji łódzkiej, który zapewnia jej mieszkańcom sprawną, szybką i bezpieczną komunikację z każdym zakątkiem kraju. Dodatkowo, ring zdecydowanie poprawia ruch tranzytowy w centrum kraju, szczególnie w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń na drodze, ułatwiając wybór alternatywnej trasy przejazdu.

- Łączymy Polskę. Kolejna trasa komunikacyjna jest już gotowa. Łódź stała się pierwszym miastem z pełną obwodnicą ekspresową. Dzięki odważnym planom inwestycyjnym rządu, kolejne regiony naszego kraju zyskują nowe szanse rozwojowe — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Umowę na budowę nowo otwartego odcinka zawarto 22 sierpnia 2019 roku z firmą Stecol. Jego całkowity koszt wyniósł nieco ponad 811 milionów złotych. Z kolei umowę na realizację odcinka oddanego w ubiegłym roku, pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki, zawarto 10 października 2018 roku. Budowę tego odcinka przeprowadziło konsorcjum firm Budimex i Strabag, a koszt jej wyniósł blisko 670 milionów złotych.

Finansowanie obu odcinków drogi ekspresowej S14 pochodziło z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna kwota dofinansowania wynosiła ponad 903,6 milionów złotych.

Co dalej?

Na początku lipca br. GDDKiA ogłosiła dwa przetargi, pierwszy na budowę łącznika od węzła Aleksandrów Łódzki do ulicy Szczecińskiej w Łodzi. Jest to kluczowy element infrastruktury, którego realizacja będzie możliwa dzięki Programowi Inwestycji opiewającemu na kwotę 55 milionów złotych, który został podpisany przez Ministra Infrastruktury 23 lutego bieżącego roku.

Rząd przyjmuje nowe przepisy na ograniczenie nieprawidłowości w handlu paliwamiRząd przyjmuje nowe przepisy na ograniczenie nieprawidłowości w handlu paliwamiMonika Świetlińska

Drugie postępowanie dotyczy opracowania wstępnej dokumentacji na rozbudowę węzła Emilia, czyli docelowego połączenia autostrady A2, drogi ekspresowej S14 i drogi krajowej 91. Minister Infrastruktury dał zielone światło dla tej inwestycji 30 maja 2023 roku, podpisując Program Inwestycji o wartości ponad 422 milionów złotych.

Pierścień wokół aglomeracji łódzkiej, składający się w części z autostrad, w części z dróg ekspresowych, liczy łącznie około 112 km. Umożliwia on sprawną komunikację z resztą Polski nie tylko mieszkańcom Łodzi, ale także Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego, Ksawerowa, Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego i Rzgowa.

Trochę historii

Budowa pierścienia drogowego wokół aglomeracji łódzkiej rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy oddano do użytku odcinek autostrady A2 Konin — Stryków, który stał się północnym fragmentem przyszłego pierścienia.

Kolejny krok został wykonany po sześciu latach, kiedy oddano do użytku blisko dziesięciokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S14 od węzła Łódź Lublinek do węzła Dobroń, tworząc część zachodniej "ściany" pierścienia.

Następnie, wiosną 2014 roku, zakończono pracę nad południową częścią pierścienia, oddając do użytku odcinek drogi ekspresowej S8 między węzłami Róża i Łódź Południe, wraz z trzykilometrowym łącznikiem drogi S14 od węzła Róża do węzła Dobroń. W tym samym czasie, prace nad wschodnią częścią pierścienia, czyli budową autostrady A1 między węzłami Łódź Północ i Tuszyn, były już w pełnym toku. Ten odcinek został oddany do użytku 1 lipca 2016 roku, co stanowiło istotną rewolucję komunikacyjną dla Łodzi, z której centrum wyeliminowano tranzyt na kierunku północ-południe.

Jakie są rodzaje działek gruntowych?Jakie są rodzaje działek gruntowych?Anna Pakaszewska-Cetera

Na koniec, do zakończenia pierścienia drogowego, pozostał nam odcinek trasy S14 między węzłami Łódź Lublinek i Emilia. Pierwszy segment, 12-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki, został oddany do użytku w czerwcu ubiegłego roku. 7 lipca oddano do użytku ostatni, 16-kilometrowy fragment tej trasy, kończąc tym samym 17-letnią sagę budowy tego kluczowego dla aglomeracji łódzkiej pierścienia drogowego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!