Zwrot niewykorzystanego biletu - czy to możliwe?

Bilety zwykle kupowane są wcześniej: często wtedy można skorzystać z różnych promocji. Plany na podróż zawsze mogą się zmienić. W jakich sytuacjach można uzyskać zwrot za niewykorzystane bilety na pociąg i samolot? Czy może się to odbyć bezkosztowo?

Zwrot niewykorzystanego biletu - czy to możliwe?
  • Małgorzata Łaziuk
  • /
  • 27 lipca 2023

Czy jest możliwy zwrot biletu PKP?

Zwrot niewykorzystanego biletu PKP jest możliwy, jednak zasady związane z tym procesem mogą różnić się w zależności od typu biletu i miejsca, gdzie został zakupiony. W przypadku chęci oddania, takiego, który nie został użyty należy wykonać odpowiednie czynności: wybrać się do kasy lub skorzystać z internetowego konta i poczekać na zwrot pieniędzy.

Organizacyjny rozgardiasz na dworcach w WarszawieOrganizacyjny rozgardiasz na dworcach w WarszawieMałgorzata Łaziuk

Bilety na pociąg spółek istniejących w Polsce można zwracać, nawet do kilku minut przed wyjazdem, jednak z potrąceniem 15% jego ceny. Zwrot taki zazwyczaj jest możliwy przed datą podróży, a czasem także po jej zakończeniu, jednak może wiązać się z pewnymi opłatami lub ograniczeniami. Jest nim uzyskanie poświadczenia o braku odbycia podróży uzyskane na przykład w kasie biletowej lub u konduktora (gdy pasażer podjął decyzję o braku kontynuacji dalszej części wyjazdu).

Niektórych biletów PKP nie można zwracać. Dotyczy to tych zakupionych w ofercie SuperPromo International— międzynarodowych. W takim przypadku, jeśli pasażer zrezygnuje z podróży, bilet traci ważność, a pieniądze za niego nie są zwracane.

Samolot — jak postąpić w przypadku nieodbycia podróży?

Bilet na samolot to produkt, który, mimo, że zdarza się, że został zakupiony w Internecie — nie podlega prawu do 14-dniowego odstąpienia od umowy. Niestety — nie podlega on zwrotowi, a wprowadzenie zmian może być kosztowne.

Ważne jest, aby przed zakupem zapoznać się z regulaminem i warunkami danego biletu oraz zapytać o zasady zwrotu i ewentualne dodatkowe opłaty w przypadku zmiany planów podróży.

Jeśli nastąpi spóźnienie lub przegapienie lotu z własnej winy, czyli na przykład nie zdążono do odprawy bądź na bramkę, w większości przypadków linie lotnicze nie mają obowiązku przebukowania biletu na inny lot. W takiej sytuacji następuje utrata biletu i środków poniesionych na jego zakup.

Jakie prawa przysługują w przypadku opóźnień, odwołań lotów lub utraty bagażu w podróży lotniczejJakie prawa przysługują w przypadku opóźnień, odwołań lotów lub utraty bagażu w podróży lotniczejMałgorzata Łaziuk

Jeśli wylot się opóźni (co najmniej 5h)  lub zostanie odwołany z przyczyn zależnych od linii lotniczych, pasażer ma prawo do otrzymania alternatywnego lotu (jeśli dostępny) lub zwrotu pieniędzy za bilet. W takiej sytuacji linie lotnicze powinny zaoferować pasażerowi możliwość przebukowania biletu na inny lot bez dodatkowych opłat.

Należy jednak pamiętać, że każda sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie przez linię lotniczą, a zasady dotyczące przebukowania i zwrotów mogą się różnić w zależności od konkretnej sytuacji oraz regulaminu linii lotniczej. Dlatego zawsze warto skontaktować się bezpośrednio z liniami lotniczymi w przypadku spóźnienia na lot i dowiedzieć się, jakie opcje są dostępne w danej sytuacji.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!