Zwrot towaru kupionego przez internet. Od 2020 roku również dla firm

Prawo zwrotu towaru kupionego w internecie bez podawania jakiejkolwiek przyczyny przysługuje obecnie tylko konsumentom. Znowelizowane przepisy Kodeksu cywilnego i prawa konsumenckiego, które wejdą w życie od 1 czerwca 2020 roku, rozszerzą ten przywilej również na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. O czym przedsiębiorcy powinni pamiętać, aby móc korzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość?

Zwrot towaru kupionego przez internet. Od 2020 roku również dla firm
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 8 listopada 2019

Zmiany korzystne dla jednoosobowych firm obejmą nie tylko prawo zwrotu towaru zakupionego w ramach umowy zawartej na odległość (czyli przez internet, przez telefon lub  poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na pokazie). Ta grupa przedsiębiorców zyska również ochronę konsumencką w innych obszarach. Sprawdź, w jakich.

Obecnie przedsiębiorcom dokonującym zakupów na fakturę nie przysługują żadne uprawnienia konsumenckie. Już w połowie przyszłego roku ochroną konsumencką zostanie objętych aż 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych, ale tylko w przypadku takich zakupów, które nie będą związane z ich zawodową działalnością.

Jak zwrócić towar na firmę w 2020 roku?

Jeśli po 1 czerwca 2020 roku przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z prawa zwrotu towaru kupionego na odległość, najpierw powinien poinformować o tym fakcie swojego sprzedawcę. Dla celów dowodowych najlepiej złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy na piśmie, ale wysłanie mejla będzie również skuteczne. Sprzedawca nie może narzucić przedsiębiorcy konkretnej formy takiego oświadczenia.

W piśmie przedsiębiorca powinien określić, w jakim zakresie chce odstąpić od umowy, podać szczegóły zamówienia (numer, nazwę towaru, zakupioną ilość), swoje dane (nazwa firmy, imię i nazwisko, adres, telefon, mejl) oraz dane adresowe sprzedawcy.

Termin złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Przedsiębiorca będzie miał prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni kalendarzowych, i to bez podawania jakichkolwiek przyczyn. Jeżeli nie zostanie poinformowany o tym prawie, termin ten wydłuża się aż do 12 miesięcy. 

Przywilej rezygnacji z zakupów bez wskazania powodów w ciągu 14 dni kalendarzowych dotyczy wyłącznie umów zawieranych na odległość, czyli przedsiębiorca nie będzie miał takiego prawa w przypadku towaru kupionego w sklepie stacjonarnym.  

Bieg 14-dniowego terminu odstąpienia od umowy sprzedaży liczymy od dnia otrzymania przez przedsiębiorcę towaru, ale co bardzo ważne — w wyliczeniach nie bierzemy pod uwagę dnia dostawy. Przykład: jeśli przedsiębiorca kupił ekspres do kawy 9 listopada, przesyłka dotarła do niego 11 listopada, to 14-dniowy termin odstąpienia od umowy biegnie od kolejnego dnia, czyli od 12 listopada. W tej sytuacji ostatnim dniem na złożenie oświadczenie o odstąpieniu od umowy będzie 25 listopada.

A co, jeśli przedsiębiorca zawiera umowę, która nie wiąże się z dostarczeniem konkretnego towaru, a dotyczy dostarczenia usługi on-line? W takim przypadku 14-dniowy termin na poinformowanie sprzedawcy o odstąpieniu od takiej umowy biegnie od dnia zawarcia umowy. Przykład: jeżeli przedsiębiorca zawarł umowę 10 lipca, to od 11 lipca liczymy czas na złożenie oświadczenia o odstąpieniu. Ostatnim dniem na złożenie takiego oświadczenia będzie wtedy 24 lipca.

Wyliczając 14 dni kalendarzowych uwzględniamy oczywiście wszystkie dni wolne, ale jeśli koniec terminu na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy (soboty, niedziele i święta państwowe), to termin upływa następnego dnia, który nie jest sobotą ani dniem wolnym od pracy. Przykład: jeżeli 14 dzień wypada w sobotę to ostatnim dniem na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy będzie poniedziałek.

Odstąpienie od umowy skutkuje określonymi konsekwencjami. Teraz obie strony będą musiały zwrócić sobie wzajemne świadczenia — czyli kupujący zwraca niechciane zakupy, a sprzedawca oddaje pieniądze za odesłany towar.

Termin zwrotu towaru zakupionego na odległość

W ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy przedsiębiorca ma obowiązek odesłania towaru sprzedawcy. W praktyce może jednak okazać się, że procedura zwrotu towaru może być rozłożona w czasie, bo jeśli przedsiębiorca otrzymał towar 10 lipca, następnie zawiadomił sprzedawcę o chęci odstąpienia od umowy w 14 dniu, czyli 24 lipca, bieg terminu odesłanie towaru rozpoczyna się 25 lipca. A to oznacza, że najpóźniej 7 sierpnia musi odesłać sprzedawcy towar. 

Oczywiście nie trzeba aż tyle czekać, można odesłać towar przed upływem 14 dni na złożenie oświadczenia, dołączając do formularz odstąpienia od umowy. Informację o dokonanym zwrocie towaru można również przesłać mejlem. 

Jeśli sklep internetowy dostarczy przedsiębiorcy zakupy partiami lub w częściach (bo towary wysyłane są np. z magazynów zlokalizowanych w różnych miastach) to w takiej sytuacji bieg terminu 14 dni kalendarzowych jest liczony od otrzymania ostatniej części zamówienia. Przykład: przedsiębiorca kupuje w sklepie internetowym telewizor i lodówkę. Pierwsza przesyłka przychodzi do niego 10 lipca, druga — 13 lipca. W takiej sytuacji ostatnim dniem na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest termin 27 lipca (14 dni kalendarzowych od dostarczenia drugiej części zamówienia). 

Podobnie, jeśli przedsiębiorca chce odstąpić od umowy, np. na 12-miesięczną dostawę czasopisma. Może to zrobić w ciągu 14 dni od otrzymania pierwszej rzeczy, czyli pierwszego numeru czasopisma w ramach opłaconej prenumeraty.

Kiedy przedsiębiorca otrzyma pieniądze za zwrócony towar?

Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy rozpoczyna nie tylko bieg terminu odesłania towaru, ale także bieg terminu zwrotu płatności przez sprzedawcę. Sklep ma obowiązek zwrócić przedsiębiorcy pieniądze za dokonane płatności niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta. Warto o tym pamiętać szczególnie w przypadku wysłania oświadczenie pocztą, bo wtedy termin złożenia oświadczenia nie będzie równoznaczny z terminem jego otrzymania przez sprzedawcę. Przykład: jeśli przedsiębiorca odeśle sprzedawcy towar wraz z formularzem odstąpienia 24 lipca, a przesyłka dotrze do sklepu 27 lipca, to 14-dniowy termin na zwrot płatności biegnie od 28 lipca. To oznacza, że ostatnim dniem dla sprzedawcy na zwrot płatności jest 10 sierpnia.

Jeśli mówimy, że sprzedawca ma zwrócić przedsiębiorcy koszty związane z zawarciem umowy zakupu danego towaru, oznacza to zwrot pieniędzy wydanych zarówno na zakup towaru, jak i na dostarczenie przesyłki. Przedsiębiorca poniesie jedynie koszty związane z odesłaniem towaru, tego wydatku sprzedawca nie ma obowiązku zwracać. 

W kolejnym odcinku na temat nowego przywileju dla jednoosobowych firm — prawa odstąpienia od umowy bez podawania przyczyn — napiszemy o tym, jakie produkty przedsiębiorca może zwrócić, a jakie są wyłączone z tego przepisu mimo, że zostały zakupione w sklepie internetowych lub przez telefon. 

CZYTAJ TEŻ Prawo konsumenckie 2020. Nowe obowiązki sprzedawców

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze