Zgubiona gwarancja - co zrobić

Chcesz zareklamować zepsuty telefon komórkowy, buty albo telewizor, ale zaginął ci dokument gwarancyjny? Czy zgubienie gwarancji oznacza, że nie można zareklamować towaru?

Zgubiona gwarancja - co zrobić

Nic straconego - nawet jeśli sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji. Warto wiedzieć, że gwarancja nie jest potrzebna. Mało tego. W naszym kraju nie istnieje prawny obowiązek reklamowania towaru na podstawie gwarancji. 

Gwarancja jest wyłącznie dodatkowym zobowiązaniem konsumenta.

Podstawowe uprawnienia konsumenta są określone w przepisach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Istnieją niezależnie od gwarancji.

Jeżeli towar jest wadliwy, to spokojnie można skorzystać z przepisów ustawy. Praktyka pokazuje jednak, że sprzedawcy domagają się, żeby klient przedstawił gwarancję. Jest to jednak niezgodne z prawem. Można skorzystać z art. 13 ust. 4 tej ustawy, który mówi, że „gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową”.

Sprawdź także:

Co to jest gwarancja?

Co to jest wada fizyczna rzeczy?

Gwarancja, a rękojmia. Jakie są między nimi różnice?

Kiedy nie można odstąpić od umowy?

Składając reklamację trzeba będzie w piśmie reklamacyjnym wpisać, że podstawę roszczeń stanowi ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Według jej zapisów konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru. 

Jeśli sprzedawca jest wyjątkowo zacięty, można poinformować o tym fakcie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wszystko dlatego, że jeśli przedsiębiorca wprowadza w błąd i niewłaściwie informuje konsumenta o prawach, to podlega karze finansowej. 

WYPEŁNIJ I POBIERZ FORMULARZ ODSTĄPIENIA OD UMOWY

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze